Norsk av fødsel, ja...


"Norsk av fødsel, ja, men verdensborger av gemytt." – sitat Mester Ibsen.

(Dagens lydspor: Garmarna – Vedergällningen)

Ovenstående sitat beskriver min nasjonalfølelse ganske presist.

Jovisst – jeg liker 17. mai, jeg liker brunost, jeg eier til og med en bunad. Men jeg stusser når folk av min egen generasjon sier at de er så stolte av å være norske. For vi 22-åringer har vel ikke vært med på å bygge opp landet? Vi har bare hatt jævlig flaks, vi, som har blitt født her, i verdens rikeste land. Det er som om vi har vunnet i Lotto, alle sammen. Og det å vinne i Lotto er vel ikke noe man har grunn til å være stolt av?

Dessuten, selvsagt er Norge et av de landene som har "kommet lengst" i verden, men skyldes det virkelig at vi er intellektuelt og kulturelt overlegne andre folk og raser? Jeg har møtt mange som vil svare ja, og det mener jeg gir grunn til bekymring.

Det er fint for deg hvis du (i motsetning til meg), føler at det er "vi" som vinner når en norsk skiløper tar OL-gull. Patriotisme kan være fint. Nasjonalisme er ikke fullt så fint, selv om vrangforestillinger som de Vigrid kommer med blant annet her grenser til det komiske, og heldigvis ikke har særlig bred støtte i folket.

Mange vanlige fordommer er dessuten grunnløse: TNS gallups undersøkelse om muslimer i Norge.

Det flerkulturelle samfunnet er (som det meste annet) ikke fritt for utfordringer, men personlig vil jeg gjerne utbringe en takk til de som sørger for at jeg kan kose meg med friske, eksotiske grønnsaker, kebab og tandoori. Jeg vil gjerne høre "Ja, vi elsker" på Urdu, se alle verdens flagg og nasjonaldrakter i 17. mai-toget, jeg vil gjerne la barna mine få være med å feire både id, jul og channukah på skolen.

Hva er egentlig problemet?

Kommentarer

  1. Hvorfor skal jeg ikke være stolt av å være norsk? Kan jeg ikke ha en stolthetsfølelse hva min slekt har vært med å bygge opp over generasjoner, og stolt av hva mine landsmenn har bydt opp.

    Dette med å trekke inn raser er ve litt på kanten, trekk inn oljepenger i steden du:)

    Du er ikke så morsom å se OL med skjønner jeg:) Sitter å klager over at skiene ikke er laget av nedbrytbart materiale midt under skiskytingen, og skuler ondskapsfullt bort på meg på grunn av en misstanke om at jeg har spist klementiner fra Israel:)

    Jeg er litt skeptisk til at barna skal feire alle høytider da. føler det er bedre ting å bruke tiden på i skolen. Men flott poeng med maten, men liker du ikke shwarma?? Hva går av deg kvinne:)

    SvarSlett
  2. Til ditt første avsnitt: Personlig er jeg stolt over ting jeg selv har oppnådd. Hvis andre føler de har bidratt nevneverdig til nasjonens suksess, må de gjerne være stolte av det.

    Andre avsnitt: Nei, dessverre er det mange jeg har diskutert med på nett som mener raser er en stor del av saken. Oljepenger (og shawarma, og mer) kunne også vært nevnt, men jeg har prøvd å holde innlegget kort for bloggformens skyld.

    Tredje: Er ikke spesielt interessert OL. Liker fotball, men holder meg til mitt lokale lag, Skeid. Føler ikke mer tilhørighet til det norske landslaget enn et hvilket som helst annet landslag.

    Første avsnitt igjen: "Hvorfor skal jeg ikke være stolt av å være norsk?" Ingen har vel sagt at ikke du skal få lov til det?

    SvarSlett
  3. Vi har ikke vært med på å bygge opp landet. Men vi er med på det nå.

    Enig med "martin sol" i at det er fornuftigere ting å bruke tida på i skolen :D

    SvarSlett
  4. Tony og Martin: Betyr det at dere vil ha julefeiringen ut av skolen, fordi vi har bedre ting å bruke tiden på?

    SvarSlett
  5. Julefeiring hører den kristne tradisjon til. Og Norge har en kristen kulturarv. Læreplanen i skolen har et kristent verdigrunnlag. Dermed er jul på sin plass å feire.

    Men når du sier "... jeg vil gjerne la barna mine få være med å feire både id (sic!), jul og channukah (sic!) på skolen.", så må den tida ev. tas fra et sted, og da går det gjerne på bekostning av undervisningstida.

    SvarSlett
  6. På bekostning av undervisningstida, ja... Det er snakk om noen timer et par dager i året...! Tro meg; det er virkelig, virkelig ikke tid det skorter på i den norske skolen! (Jeg har selv jobbet på en ungdomsskole, så dette vet jeg noe om...) Kanskje det kommer en post om skolepolitikk senere en gang.

    SvarSlett
  7. Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
    »

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa