Flyskrekk

Jeg har aldri lidd av flyskrekk, men etter dagens sak i Dagsavisen om kabinansattes arbeidsforhold, bør jeg kanskje begynne med det?

En kvinnelig ansatt (hvorfor må det spesifiseres? Utgjør kjønn noen forskjell, hadde kanskje en mann blitt tatt mer på alvor?) har skrevet et brev til ledelsen i SAS, der hun forteller om et hardkjør uten like. Ansatte flyr langruter, først til den ene siden av jorda, så rett til den andre, og pausene de får til å komme seg blir stadig kortet ned.

Sykefraværet blant de kabinansatte på langruter er på 16%. Ledelsen mener likevel det ikke er arbeidsbetingelsene, men de ansatte det er noe galt med når de ikke takler presset.

Klart det. Når 16% til en hver tid er syke, er den åpenbare grunnen at de er svake, pinglete, sutrete kvinnfolk. Da blir spørsmålet: hva kan man gjøre med det?

I følge sikkerhetsrutiner skal alvorlige hendelser i lufta rapporteres, men de ansatte tør ikke av frykt for jobbene sine.

I brevet fortelles det om en flyvertinne som måtte få oksygen oppe i lufta fordi hun var så utmattet. Vedkommende ble kanskje i stand til å sjenke litt kaffe etterpå. Men ville hun vært i stand til å ta seg av din og min sikkerhet i en nødsitusjon?

PS. Hvis jeg har gitt deg flyskrekk nå, husk at det er såå ut å fly korte innenlandsstrekninger. NSB har fortsatt miniprisbilletter på alle strekninger, og Norway bussekspress har lave makspriser på lange ruter. Så sparer du miljøet også! ;)

Kommentarer

  1. Etter å ha lest blogge-saken i db.no og vært inne på noen av de omtalte bloggene, må jeg bare gi fra meg en kommentar om at jeg er mektig imponert over deg, refleksjonene dine og menneskesynet. Du formulerer deg svært godt og presis, og sitter med en livserfaring som er svært få 23-åringer forunt. Fortsett å skrive! Herlig med oppegående bloggere. Hilsen en 15 år eldre kvinne som liker å lære av andres tanker og meninger og muligens revurdere noen av mine egne.....
    Juba

    SvarSlett
  2. Hei! I massemedia er det veldig vanlig og informere om kjønn og alder. Sånn har det vært lenge i opplysningens navn. Det er også enkelte ganger det er adekvat å opplyse om alderen til vedkommende som uttaler seg om ting og tang eller rett og slett er i avisa fordi vedkommende har vunnet en fiskekonkurranse.

    Lurer litt på om du er en sykelig feminist som ikke tåler at man identifiserer kjønn.

    Det er f.eks. veldig greit når medier refererer til ran o.l. at man opplyser om at gjerningsmannen var en kvinne....eh?

    SvarSlett
  3. Anonym nummer 1: Tusen takk for superhyggelig tilbakemelding!

    Anonym nummer 2: Tja, legg merke til at jeg stilte et spørsmål — jeg svarte ikke på det... Forøvrig er det med å alltid opplyse om alder en særnorsk ting, har jeg hørt. Når det gjelder kjønn, er det på sin plass i en del tilfeller, og når det dreier seg om en hovedperson — men kanskje ikke når det dreier seg om en representant? Jeg synes "En ansatt har skrevet et brev til ledelsen" høres helt tilstrekkelig ut:)

    SvarSlett
  4. ... og hadde du fått togskrekk om du visste at konduktøren måtte vente til toget skulle tilbake, og jobbe på vei hjem også? Blir fort noen timer det og.
    Ikke at det er bra, men man blir mer på dersom det skjer noe som utløser adrenalin. Er man sliten, orker man ikke gjøre noe etterpå, men man handler alltid i nødverge.
    Piloten bekymrer meg heller ikke stort, og flyene er da nokså sikre i dag.. Det jeg bekymrer meg mest over er egentlig kontrolltårnbemanningen.

    SvarSlett
  5. Mar1us, du har et godt poeng når du skriver at kroppens overlevelsesmekanismer vil ta over i en nødsituasjon. Jeg skal gi deg den.

    Men du bommer når du skriver "og hadde du fått togskrekk om du visste at konduktøren måtte vente til toget skulle tilbake, og jobbe på vei hjem også? Blir fort noen timer det og."

    Ja, både togkonduktører og flypersonale skal selvsagt jobbe et visst antall timer — og så skal de ha rett til et visst, og tilstrekkelig, antall timer hvile. Det er det at disse timene blir skrenket inn, og således ikke er tilstrekkelige lenger, som gir grunn til bekymring.

    Hvordan regler pilotene har, vet jeg rett og slett ikke, men jeg vil tippe at de nå har en bedre hvileordning enn kabinpersonalet. Selv ledelsen i SAS tør vel ikke å gamble på å skrenke inn deres restitusjonstid?

    SvarSlett
  6. jeg er ikke redd for å fly... men jeg er veldig redd for at flyet skal falle ned..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa