Denne hersens skuespillerdebatten

Dette innlegget ble publisert i Dagbladet 1. april.

Utdannes det for mange skuespillere? Ja, hevdes det i Aftenposten den 21. mars. Men selv om antall elevplasser har blitt mangedoblet siden første gang noen våget å utfordre Statens Teaterhøyskoles monopol, ser vi stadig vekk at store roller i TV-serier og filmer besettes av aktører uten utdanning. Da er det vanskelig å tro at problemet er så enkelt.

Riktignok vil ikke alle skuespillere gjøre karriere ved en av landets store teaterscener, men i hele landet er det behov for teaterarbeidere – i lokale prosjekter, i arbeid med barn og unge, på skoler og i næringslivet. Dersom kulturministeren holder sitt løfte om å jobbe mot at 1 % av statsbudsjettet skal gå til kulturformål, vil dette behovet bare øke.

Jeg opplever at mange av mine kolleger – skuespillere som er nyutdannet fra en av de alternative utdanningene – ikke venter på å bli ”oppdaget”, men tar egne initiativ. Dette fører til et stort mangfold av prosjekter og ikke minst nye, unike måter å benytte kompetansen på.

Skuespillerforbundets leder Agnethe Haaland anbefaler unge å studere i utlandet i stedet for på en norsk privatskole. Jeg mener at skuespillerfaget er et fag der det er viktig å få undervisning på sitt eget språk. Norge trenger et supplement til Statens Teaterhøyskole. Vil det ikke være bedre om bransjen i stedet for å toe sine hender, aktivt går i dialog med utdanningsstedene og jobber for å få til en kvalitetssikring?

Vi er dessuten mange privatutdannede skuespillere som er medlemmer av skuespillerforbundet. Det gir en merkelig følelse å være medlem av en fagforening som riktignok jobber for oss når vi har kommet innenfor, men som aktivt motarbeider utdanningene og skolene vi kommer fra!

Skuespillere som velger private utdanninger har tatt et bevisst valg – vi har ikke utdannet oss ved privatskole som en ”reserveløsning”, men fordi vi ønsket oss en annen tilnærming til faget enn den som tradisjonelt har dominert hos Statens Teaterhøyskole! Blant annet har Statens Teaterhøyskole fått kritikk for ikke å forberede elevene sine på en arbeidshverdag der film og TV har en stadig større del av markedet. (Og her er vi tilbake til poenget i første avsnitt.)

Privatutdannede skuespillere er en stor ressurs for kulturlivet i Norge. Vi vil jobbe for å sikre mangfold og debatt, og vi fortjener en sjanse til å vise hva vi er gode for. At vi må jobbe hardt for å klare konkurransen er vi forberedt på – er ikke det nettopp et fortrinn?

Kommentarer

  1. Og snart blir Camilla Frey å se i en lendende rolle i en svensk spillefilm! NISS begynner å bli et anerkjent merkenavn...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa