Har du sex? Dropp alkohol!

(Dagbladet.no): Hver fjerde gravide kvinne har hatt høy promille tidlig i svangerskapet, før de vet at de er blitt gravide. Da kan fosteret allerede være hjerneskadd.

Altså må man kutte ut alkohol allerede før man er klar over at man er gravid. Greit nok, hvis man er i en fase der man aktivt forsøker å bli gravid. Men faktum er at mange graviditeter, selv blant dem som etterhvert blir mottatt som ønskede og lykkebringende velsignelser, ikke er planlagte.

Forøvrig er det stakkars fosteret som "allerede kan være hjerneskadd", slett ikke et foster i denne første delen av svangerskapet, men et embryo!

Jeg sier ikke at det ikke er uheldig å drikke seg drita med et lite embryo i magen, men vet man ikke at man er gravid, så vet man ikke at man er gravid. De fleste av mine gravide venninner har kuttet ut alkohol i det øyeblikket de har sett en blå strek på den der pinnen, og i tillegg har de bekymret seg grønne over de skadene på avkommet de eventuelt måtte ha forårsaket før det tidspunktet.

Artikler som dette bidrar ikke til annet enn å skape mer frykt og stress for gravide kvinner, stress som helt sikkert også kan merkes av det lille nurket der inne. Alle vet at man skal holde seg unna alkohol under svangerskapet, og blant oss som ikke har et alkoholproblem, overholdes det for det meste slavisk. Så, kjære Dagbladet: vi gjør så godt vi kan! Det siste vi trenger er skyldfølelse for ikke å ha tatt hensyn til omstendigheter vi ikke ante eksisterte.

Kommentarer

  1. Enig, slik forskning bør ties ihjel!

    SvarSlett
  2. Det er vanskelig å ha sex når man har drukket alkohol.

    Men faktorenes rekkefølge er kanskje ikke tilfeldig i denne sammenhengen...?

    SvarSlett
  3. Trond: jeg kan ikke si jeg synes det er spesielt vanskelig, men det kan kanskje ha noe med min vs. din anatomi å gjøre?

    SvarSlett
  4. Undersøkelsen viser også at mange planlegger å bli gravide og derved slutter med prevensjon, men ikke med alkohol.

    Da jeg tok psykologi ved UiO et semester, hadde jeg en forelesning med en psykiater som som forsker på substansskadede barn (jeg husker ikke navnet hennes i øyeblikket, men hun har helt sikkert en finger eller tre med i den omtalte undersøkelsen), og hun viste scanbilder av hjerner til spedbarn med en sunn og normal fostertilstand bak seg, og spedbarn med alkoholskader. Forskjellen var lett og se også for meg som ikke er spesielt trent i se hjerneskader bare ut i fra scannebilder. De berørte barna sliter ofte med læringsvansker og konsentrasjonsproblemer, i tillegg til at de kan ha lavere terskel for rusmisbruk senere i livet.

    Jeg er ikke tilhenger av å drive skremselspropaganda, men jeg synes ikke det skader å gjøre oppmerksom på at det er lurt å begrense alkoholinntaket når man forsøker å bli gravid når man vet hvor store skader alkohol tidlig i svangerskapet kan føre til. Grensen på fem alkoholenheter, som Dagbladet foreslår, er vel heller ikke nok til at den skremmer noen som helst i å ta noen drinker på byen.

    Det er noe med det at så lenge informasjonen er tilgjengelig, får man heller selv ta valget om å velge å ikke forholde seg til den. Jeg, for min del, synes det er hyggelig at Dagbladet innimellom bruker tid på andre saker enn de siste sensasjonsnyhetene og kjendiseri.

    SvarSlett
  5. Stine: Det interessante er jo at Dagbladet faktisk bare presenterer en undersøkelse som viser at en del gravide (jeg ville til og med trodd det var fler) drikker i svangerskapets første stadium, de presenterer ikke forskning som sier noe om hva alkohol har å si for et menneskebarn i det embryotiske stadiet (0-8 uker). Sånt sett holder Dagbladet seg til sin sedvanlige, tabloide vinkling.

    Dessuten: "Alvik forteller også at 78 prosent av kvinnene som deltok i studien, fortalte at graviditeten var planlagt.".

    ... Men 75% av de som deltok, svarte jo også at de ikke hadde drukket — og denne teksten sier jo ikke noe om hvor mange av dem som svarte at de hadde drukket, som hadde en planlagt graviditet! I teorien kan dette utgjøre så lite som tre prosentpoeng!

    Jeg har møtt noen små barn med alkoholskader (de har blitt utsatt for alkohol lenge helt frem til fødselen), og jeg mener at det å drikke i et svangerskap [man vet om] er nærmest utilgivelig, men Dagbladet sier ingenting om når i svangerskapet alkohol er farligst.

    I artikkelen nevnes det at undersøkelsen innebærer at 10000 barn årlig fødes med "dårligere betingelser enn de kunne ha hatt". Men i følge folkehelseinstituttet fødes bare 60-600 barn med alkoholskader årlig...

    Kanskje Dagbladet burde holde seg til kjendisstoff, og så velger jeg meg en annen avis:)

    SvarSlett
  6. Hvis jeg forstår deg rett: Kunnskap er ikke bra hvis man kan få dårlig samvittighet av det.

    Hver og en kan vel innrette seg etter denne kunnskapen slik de vil. Noen - som har sluttet med prevensjon og prøver å få barn - slutter kanskje med å drikke seg helt drita, men nøyer seg med mindre mengder.

    Andre kan velge å se bort fra informasjonen og fortsette som de vil helt til de ser den blå streken.

    Men at man ikke skal fremme kunnskap fordi noen som leser artikkelen kan få dårlig samvittighet er jeg helt uenig i.

    OJ

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa