Filmer sett (av betydning) så langt i 2011

I notatboken min noterer jeg ned de filmene jeg har lyst til å huske at jeg har sett. Jeg har sett fler enn åtte filmer i år, men dette er de som teller:

1. Little Shop of Horrors (1986). Musikal-remaken av 1960-filmen (se nedenfor). Herlig åttitallskoloritt og et par ganske fengende sanger, samt ei innmari tøff skumgummiplante. Hele bakgrunnen for at vi bestemte oss for å se filmen var at Thomas kom gledesstrålende hjem til vår bittelille leilighet med en kjempestor plante som selvfølgelig måtte døpes Audrey, med dertil påfølgende kjæresteopplæring om nødvendige popkulturelle referanser. Jeg hadde faktisk ikke sett hele filmen før selv heller, bare klipp fra den.



2. Little Shop of Horrors (1960). Samme historien, bare hakket mørkere og med litt mindre sang. Og i svart-hvitt. Og med en meget ung Jack Nicholson, i rollen som... gærning. Han spesialiserte seg visst ganske tidlig på gærningrollene, den godeste Jack.


3. Christiane F. (1981). Bånntrist film basert på sann historie om narkomane unger i Berlin. Jeg var selvfølgelig dum nok til å søke opp historien om hvordan det gikk med den ekte Christiane F. i ettertid. David Bowie spiller seg selv i filmen. Tittelrollen, som både opptrer i nakenscener og i sterke scener med abstinenser, blod, spy og sprøytestikk, spilles av ei jente som virkelig bare var 14 år da filmen ble laget. Sterkt.

Source: flickr.com via Lea on Pinterest


4. Once Upon a Time in the Midlands (2002). En regnværsgrå, veldig britisk arbeiderklassehistorie fra Shane Meadows («This is England»). Dette er ikke en film som roper høyt. Det er en film som passer fint å se en fyllesyk søndag (det gjorde jeg). Jeg liker ikke Hollywood-romantiske filmer med roser og fioliner og happy ever after. Denne filmen starter med en fyr som frir på TV og blir avvist, og derfra går det bare nedover. Sånne romantiske filmer liker jeg.

Source: film4.com via Lea on Pinterest


5. Cemetery Junction (2010). En film mye i samme stil som den forrige, men lagt til 1970-tallet i en liten, britisk industriby. Den er også litt lettere og latterligere enn «Once Upon a Time in the Midlands», og det kan kanskje ha noe å gjøre med at radarparet Ricki Gervais og Stephen Merchant har regien.

Source: imdb.com via Lea on Pinterest


6. Dogtooth (2009). En gresk film av den mer dogmeaktige sorten. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive den, men den er veldig, veldig bra. Jeg så den i kinoteltet på Roskilde, hvor jeg også så Lars von Triers «Melancholia» som jeg hadde gledet meg til, men som var en stor skuffelse.

Source: imdb.com via Lea on Pinterest


7. Night on Earth (1991). Denne har jeg villet se lenge. Fem byer. Fem drosjeturer. Jim Jarmusch forteller historier, og han gjør det så bra, så bra.



8. Oslo, 31. august (2011). Den eneste helt nye filmen jeg har sett som er bra nok til å komme med på lista. Blodfersk, faktisk, den hadde premiere i dag... (Ja, jeg har vært på kino tidligere i år. Jeg har for eksempel sett «Black Swan», som var ei mølje av forutsigbarhet og sentimentalitet. Blæ.) Jeg hadde ikke så store forventninger til denne filmen. Det forrige Trier/Danielsen Lie-produktet jeg så, «Reprise», var jeg nemlig alt annet enn overbegeistret for. Men her har de truffet. Velspilt og velfortalt om en hovedhistorie som passerer mange småhistorier jeg får lyst til å vite mer om.



Hvilke gode filmer har du sett i det siste? Vet du om noen filmer du vil anbefale meg? Da blir jeg veldig glad!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa