Den store posten om å reise med tog i Europa

Togsuss

Jeg har akkurat reist fra Oslo til London med tog (for andre gang), og postet ganske mye fra reisen på Snapstory. Flere har sendt meg svar og sagt at de blir inspirerte og får lyst til å ta tog. Men et vanlig spørsmål er også «tog til London/Berlin/Paris/Roma, går det an da?» Ja, det går an. Men det tar mer tid enn å fly, det gjør det. Først, her er mine argumenter for å ta toget:

Det er mye mer miljøvennlig.

Dette er viktig. Vi bør fly mindre om barnebarna våre skal overta en jordklode det går an å leve på. Du vet det.

Du synes kanskje jeg moraliserer, men til trøst må jeg innrømme at jeg ennå flyr alt for mye selv. Jeg mener miljøtiltak bør oppmuntres med «alle monner drar», ikke «alt eller ingenting». Jeg liker å besøke steder og er dessuten ikke det eneste medlemmet med feriestemmerett i min husholdning.

Det er ikke utslippsfritt å ta tog! Men det er mye bedre enn å fly. Det er ikke realistisk til å få alle nordmenn til å bli hjemme og spise rotgrønnsaker hele vinteren. Men vi kan skjerpe hos kraftig.

Noen møter påstander om at vi bør fly mindre for miljøets skyld med «men flyreiser står bare for x prosent av verdens utslipp». Ja, sånn er det, verdens utslipp er fordelt på mange greier, hvorav vi som forbrukere bare kan gjøre noe med noen av dem. Vi må bare begynne et sted. Dessuten er nok tallet høyere om vi bare ser på Norge, og teller med alle nordmenns internasjonale flyreiser, for nordmenn flyr innmari mye. Her er en god artikkel om miljøpåvirkningen fra flyreiser. Men heldigvis er ikke redding av verden det eneste argumentet for å ta tog.

Det er mer behagelig og stressfritt.

Du kan ha med så mye flytende væske du vil, gå rett om bord (unntatt i Eurostar, toget som forbinder Storbrittannia med kontinentet, hvor du må gjennom sikkerhets- og passkontroll og må møte opp i god tid, men det er fortsatt barnemat i forhold til de fleste flyplasser jeg har vært på) og trenger ikke veie kofferten.

Det er lettere å strekke på beina enn det er på et fly, og jeg opplever det som lettere å gjøre ting som å tegne, spille eller strikke. Du kan ha bordet nede hele tiden og lene setet tilbake når du vil, og toalettene er ofte hakket romsligere.

Det er fleksibelt og du kan ofte velge antall pauser underveis. Det er lettere å nyte utsikten hele veien.

Du opplever mer.


Du får et ordentlig inntrykk av hvor langt du reiser. Det er noe helt annet å nyte NSB sitt eget spesialøl i bistrovogna enn å knerte en Heineken i flysetet, og jeg opplever at det er lettere å komme i prat med folk på tog (om du er en sånn som liker sånt, du klarer fint å få være i fred om du vil). Du kan stoppe langs veien — jeg valgte for eksempel på denne Londonturen å «stikke innom» Luxembourg by, og krysse av et nytt land på lista mi.

Selvsagt betyr å reise på denne måten at man ikke kan ta langhelger i Budapest og Lisboa uten videre. Men helt ærlig — trenger man det? Hva med å ta den kjærestehelgen i Stockholm (med direktetog fra Oslo) og heller spare opp feriedager til de reisemålene som er lenger unna?

Så hvordan gjør jeg det?


Det er ikke til å komme unna at togreising ofte krever litt mer planlegging enn fly. Det finnes mange søkemotorer som spesialiserer seg på å finne billige og lure flyforbindelser, men med tog er du mye overlatt til deg selv.

Det første du bør finne ut av, er om det kanskje lønner seg for deg med Interrailbillett. Selv om du bare skal fra A-B og tilbake, kan det være lurt om du ikke rekker å bestille i god tid, om du vil være fleksibel med tanke på avganger eller om du har mange delstrekninger. Jeg burde kjøpt den billigste Interrailbilletten denne gangen: 5 reisedager i løpet av 10 dager. Som straff for at jeg i stedet begynte å shoppe enkeltbilletter, endte jeg opp med et langt bussintervall på vei hjem. Men jeg var på Interrail i 2010 og anbefaler det sterkt!

(Buss på lange distanser er ikke like behagelig som tog, men til gjengjeld er det veldig billig. Jeg betalte litt over 400 kroner for Berlin-Oslo med et bussbytte i Malmø. Jeg hørte én og en halv lydbok og sov faktisk veldig godt! Jeg reiste med Flixbus, som har et imponerende rutenettverk.)

Barn, unge voksne og seniorer får billigere Interrail-billetter. Nytt siden jeg brukte en, er at Eurostar-toget også er inkludert! (Du må bare betale for plassreservasjon.) Du kan ikke bruke Interrail-billetten til å reise rundt i ditt eget land, men den dekker reise ut og inn av landet ditt. Du kan med andre ord sette deg på Göteborg-toget fra Oslo uten å betale ekstra.

Jeg anbefaler å benytte det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn sine hjemmesider for å planlegge ruter. De har oversikt over veldig mange av togene i Europa, ikke bare sine egne. The man in seat 61 har også mye nyttig info, og er også en fin side å bare drømme seg bort på. Om du ikke finner det du leter etter, prøv å dele opp i mindre delstrekninger eller simpelthen å Google «train from X to Y».
På dette kartet fra Eurail ser du noen hovedstrekninger merket med hvor lang tid de tar. Her er det også lett å se hva som kan være et fornuftig mellomstopp.

(PS. Skal du ta tog i USA, er det Amtrak som gjelder. Hjemmesiden er grei å forstå, og jeg kan anbefale Coast Starlight-toget opp vestkysten som vi tok i høst, selv om sovevognene var alt for dyre for oss (vi bestilte business-sete og fikk dermed tilgang til vinsmaking om bord). Tog i Asia har jeg aldri tatt, men har selvsagt transsibirske på bucketlista mi.)

Om du skal booke enkeltbilletter kan det hende du må innom flere selskaper. De fleste europeiske togselskaper har engelskspråklige varianter av sidene sine. Vær OBS på at om du skal reise Oslo-København kan det lønne seg å booke Oslo-Gøteborg med NSB, dersom de har minipris tilgjengelig, og resten med SJ, selv om det hele kan bookes gjennom SJ. NSB kan ikke booke hele strekningen. Seat61 har seff også en guide til billettkjøp.

Å toge til København er en fin «nybegynnertur» om du er vant til å tenke at det er fly som gjelder. Drar du fra Oslo klokka 07 er du i Køben rundt 1430 med togrutene som gjelder i skrivende stund. Har du mer stamina kan du sette deg på forbindelse videre til Hamburg, nyte å ta noe så eksotisk som en togferge (Rødby-Puttgarten) og være fremme i kveldinga. Hamburg er en søt by, du kan eventuelt overnatte her før reise videre bortover/nedover/rundt, og de har verdens feteste modelltoglandskap. Stas for både barn og voksne!

Før du reiser

Ikke ta det for gitt at det er et kjempeutvalg av mat og drikke om bord. Handle heller mat og drikke på stasjonen og ta alt annet som en bonus. (Eller undersøk på forhånd for din spesifikke strekning.) Vi satte oss en gang på toget fra Beograd til Istanbul i 30 graders julivarme, for så å finne ut at det ikke fantes vann å få kjøpt om bord. Reisen tok 24 timer. (Vi rakk å løpe ut av toget i Sofia og hente niste, altså.) Som oftest finnes noen form for sandwich- og kaffe-salg på toget (og øl), men utvalget og prisene er uansett greiere på stasjonen.

Bestem deg for dine egne grenser. Jeg er ekstremt glad i å ta tog, og kan fint reise et døgn i strekk og vente på en stasjon mellom 05 og 08 om morgenen. Det kan hende du foretrekker kortere etapper, og ikke vil ta nattog. (Det blir dessverre færre og færre nattog i Europa. Jeg skulle gjerne tatt nattog overalt og er meget trist over dette faktum.) Ikke legg opp til en reiserute du tror kommer til å gjøre deg utkjørt.

Hvordan får man sove i et vanlig togsete?

Det er vanskelig å svare på, for det er helt individuelt. Jeg sovner lett, så lenge jeg er varm nok og det ikke er veldig bråkete. På nattoget jeg tok nå, mellom Hamburg og Koblenz, satt en del folk og prata, men jeg satte på lydbok i hodetelefonene mine og sovnet likevel. Det kan godt henne du liker rekvisita som nakkepute og øyebind, eller at det er helt håpløst for deg å sove på tog uansett.

Kan jeg reise i sovevogn/couchette?

Ja, det finnes noen nattog med sovevogn ennå. Snälltoget ser ut til å fortsette å kjøre Malmö-Berlin i sommermånedene, og har couchettes (altså sovevogn med senger som kan gjøres om til «sofa»). Det vil være et enkelt tog å komme seg til fra Oslo. (REDIGERT: Snälltoget kjører faktisk hele veien fra Stockholm. Hvis du velger å bytte der i stedet for i Malmö, kan du komme deg helt fra Oslo med kun ett togbytte. Det er ikke kortest, men kanskje mest avslappende? REDIGERT IGJEN: direktetoget fra Stockholm var bare noen få avganger i 2018. Nå i 2019 går alle avganger fra Malmö.) I skrivende stund kjører fortsatt tog med sovevogner flere steder i Europa, for eksempel mellom Polen og Tsjekkia, og mellom Østerrike og Slovenia. Rutene endres hele tiden, men det ser ut som om Eurail har en oppdatert oversikt. For å finne ut akkurat hva slags vogner det er på ditt tog, Google strekningen eller linjenummeret. Ofte vil du ende opp på Seat61 igjen. Vet ikke hva jeg skal gjøre når den mannen bestemmer seg for å gjøre noe annet.

Kan man gjøre det med barn?

Ja! Jeg har sett folk Interraile med både småbarn og tenåringer. Du må ta dine normale forholdsregler, og ta med leker, kanskje mat og bleier hjemmefra (avhengig av hvor du skal, hører rykter om at ikke alle land har like gode engangsbleier) og underholdning, men i utgangspunktet vil jeg si det er gunstigere å ta en lang togtur enn en lang flytur med småttiser. Du unngår jo også trykkforskjellen som kan være uvant og ubehagelig for små barn, og de slipper å sitte fastspent ved avgang. Å skifte bleie på et togtoalett kan være klønete, jeg har observert stellebord noen steder, men vær forberedt på litt styr med akkurat dette. (Jeg er barnløs selv, og har begrenset ekspertise, altså.) Barn som kan sitte på fanget reiser oftest gratis.

(Så er det alltids noen som mener at man overhodet ikke bør ta med barn på lang reise, og at det er egoistisk å gjøre sånne ting man selv har lyst til med familien sin. Det er ikke realistisk å tenke at du skal ta igjen Interrailturen du ikke tok som tenåring med tre småttiser på slep, men som sagt har jeg møtt mange minifolk på tog som ser ut til å kose seg, så la nå i alle fall ikke foreldrepolitiet stoppe deg.)

Hva med sikkerhet?

Da jeg var på Interrail i 2010, sov jeg med pass og billett i en mappe under klærne, og vurderte å kjøpe sånn vaier med lås og låse bagasjen fast i toget (men fikk aldri surra meg til det). Nå er jeg litt mer avslappet, og har aldri opplevd noe skummelt på alle mine mange togturer, og heller aldri blitt frastjålet noe. Det er selvsagt ingen garanti. Reiser du med dyrt elektronisk utstyr er mitt råd... pass på det! Det er lettere å ha bagasjen tett inntil seg eller i synsfeltet på tog enn på fly, synes jeg, men ulempen er jo at om noen skulle stjele noe kan de faktisk hoppe av toget et stopp før deg, det er ikke så lett på fly. Sovekupeer har ofte dørlenker, så ikke en gang konduktøren kan snike seg inn.

Er det noe annet du lurer på, eller sitter du selv på noen tips? Legg igjen en kommentar!

Savner du at jeg blogger regelmessig? Jeg poster faktisk daglige innlegg på denne Facebooksiden om alle de 365 kapitlene til Les Miserables, som jeg skal gjennom i 2018.

Kommentarer

  1. Fint og inspirerende innlegg. Men veldig skuffa over at det ikke er et genialt triks for å sove i setet. Jeg ble desperat av nattoget fra Trondheim til Oslo (det er et tog med sovekupé btw, men du tok kanskje bare med utenlandske?) der det ikke var ledig sovekupé, og det til tross for at det ikke satt noen i nabosetet mitt, så jeg hadde to seter tilgjengelig. Jeg må strekke meg ut horisontalt og ha dyne. Hmm.. Da ser jeg altså på togreiser uten nattog?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg kan ikke relatere, fordi jeg ikke trenger å strekke meg ut og ha dyne. Har derfor heller aldri hatt behov for å lete etter triks. Kanskje andre har noen tips? Ja, nå har jeg altså ikke listet opp alle nattogene som går i Europa heller, jeg kommer bare med et par eksempler. Regner med at det er nokså almennt kjent blant norske lesere at man kan ta nattog til Bergen/Trondheim/Bodø/Stavanger/Oslo? Dog ikke med couchette, men med små sovekupeer som man må kjøpe hele av selv om man bare trenger ei seng. Det er et helt eget innlegg.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?