Jeg drømte at jeg var Josef K.

I natt drømte jeg at jeg var Josef K., og plutselig en dag var tiltalt for et eller annet.

Så våknet jeg og hørte på radioen at Fredrik Fasting Torgersen ikke får prøvd sin sak på nytt, og ikke har flere ankemuligheter. Jeg føler meg utrygg.

Vet jeg at Torgersen er uskyldig? Nei, men jeg kan ikke unngå å tenke at en mann som har sonet sin straff, neppe ville brukt så ufattelig mye tid og krefter på å sloss for renvasking dersom han visste at han var skyldig.

Kan man virkelig i rettstaten Norge oppleve å sone år i fengsel for en forbrytelse man ikke har begått? Ja, det vet vi allerede etter Liland-saken og Fritz Moens frikjennelse. Men Fredrik Fasting Torgersen får altså ikke sjansen til å forsøke å bevise sin uskyld en gang. Dette til tross for at flere fagpersoner har uttrykt tvil omkring de opprinnelige sakkyndige vurderingene i saken.

Jeg har ikke peiling på juss. Men jeg klarer ikke se noe annet enn at i denne saken ligger det mye prestisje. Troverdigheten til rettssystemet vårt er i fare, og vil ikke tåle en avsløring av nok et justismord?

I det systemet jeg tror på, er det bedre at en skyldig går fri på grunn av en liten kime av tvil enn at en uskyldig blir dømt og fratatt et normalt liv. Alltid.

Jeg kommer kanskje ikke til å sove like trygt i natt.

Kommentarer

  1. Rent faktisk betyr ikke frifinnelse nødvendigvis at man ikke har gjort det man er tiltalt for. Det betyr bare at det ikke kan bevises utover enhver rimelig tvil. Men, heldigvis er det slik i en rettsstat at man er strafferetslig uskyldig dersom man frikjennes.

    "Det er bedre at ti skyldige går fri, enn at en uskyldig blir dømt", dette er viktig.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa