Det er hardt å være mann*

Jeg hadde gledet meg sånn til filmen "Andre omgang", som har premiere 19. januar. Jeg mener, den handler om voksne barn som går med sin far på fotballkamp og finner et fellesskap i sin pasjon for Oslos egentlige fotballag — Skeid. Akkurat som med meg og pappaen min, med andre ord, med den lille, ubetydelige forskjellen at barna i filmen er menn.

Så må jeg selvfølgelig klare å zappe innom et intervju på TV der filmens kvinnelige regissør ikke bare innrømmer at "jeg kan ikke så mye om fotball", men også klargjør en gang for alle at filmen handler om at "det er tross alt ikke så lett å være mann".

Når skal dette ta slutt?

*Jeg tviler altså ikke på at det kan være hardt å være mann, men... eh... se, det er en annen post.

Edit: Kongen — pappa Lea, altså — er forresten statist i filmen, en av Skeid-supporterne. En pils til den som klarer å identifisere ham! :p

Kommentarer

  1. Hun gjorde sikkert filmen sånn fordi det er så få skikkelige gode kvinnelige skuespillere i det her landet.

    SvarSlett
  2. Hvorfor må det ta slutt?

    SvarSlett
  3. Hmm. Sjeldent jeg er uenig med deg, ingen bombe at det kom når det kommer til foppall. Alle vet at Oslos egentlige klubb, vinter og sommer, er Enga.

    Jeg gleder meg også til å se ”Andre omgang”, men jeg tviler sterkt på om den kommer opp mot den smått legendariske sangen ”Jeg og Pappa” sunget av Brakkebandet med Kjell Roar Kaasa på vokal.

    Når det kommer til om det er hardt å være mann venter jeg på posten med spenning 

    SvarSlett
  4. SS: Nja, de finnes, de er bare ikke nødvendigvis blant de fem faste i norsk film... Og så blir de gradvis ødelagt av aldri å få noen skikkelige roller å bryne seg på.

    ixpat: Likestilt som vi (påstår at vi er) her til lands, er det påfallende at ingen andre land i den vestlige verden lager filmer som er så til de grader underordnet kjønnsrollene som oss. Jeg håper du forstår hvorfor det må ta slutt. (Mer utfordrende roller og jobber til oss i bransjen er bare en bonus...)

    Herning: PØH!!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa