Supersize me...

Er det flere enn meg som synes McDonalds virker ganske latterlige når de prøver å fremstille seg selv som ansvarsfulle og helsebringende?

Jeg har sjelden dårlig samvittighet når jeg spiser hurtigmat, rett og slett fordi jeg gjør det så sjelden. Sist jeg var på McDonalds var imidlertid sist søndag kl. 0100 i Helsinki. Til min forbauselse oppdaget jeg at de har begynt å føre på en fin liten illustrasjon av næringsinnholdet i maten på pakningene sine, søylediagrammer som viser prosent av anbefalt dagsinntak av ulike næringsstoffer.

Min burger og lille pommes frites ga meg hele 75% av saltbehovet mitt for den dagen. Det ga ikke akkurat inspirasjon til flere McDonalds-middager å se på fett- og karbohydrat-søylene heller. Med en større porsjon kunne jeg sikkert klart å tippe 100%. Ikke akkurat et genialt PR-trekk fra McDonalds, spør du meg.

Samtidig kjører McDonalds her hjemme en kampanje der de skryter av alle de flotte, norske råvarene de bruker. De avslutter annonsen med et meget defensivt avsnitt som er noe sånt som "Det er kanskje ikke så mye å skryte av. Men det er mer enn folk flest tror vi har."

Å? Er det det, McDonalds? Jeg ble nemlig ikke overrasket av å lese at dere har kjøtt fra Gilde og poteter fra Hamar (eller hva det nå var). Det er heller ikke det som betyr noe for meg. Det som betyr noe for meg, er at poteter, når de blir skåret opp, supersaltet, og frityrstekt i olje proppet med transfett, blir forringet i forhold til den rene, ubehandlede poteten. Og da har det lite å si at de kreftframkallende transfettsyrene er vegetabilske, norske og kortreiste...

Jeg kommer til å fortsette å nyte en Big Mac noen ganger i året. Men vær så snill, McDonalds... Ikke prøv å late som dere tar ansvar og helsefrelser folket. Det er rett og slett for dumt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa