Rasisme i utelivs-Oslo

Dagbladet skriver at såkalte VIP-klubber i Oslo er tatt for diskriminering, og det kommer vel neppe som noen overraskelse på noen. Mer sjokkerende er det at utelivsbransjen forsvarer sin egen hudfargesiling av gjester ved å påstå at «utlendinger står for 80-90% av bråket».

(Jeg orker ikke en gang å dvele ved hvordan utelivskongene benytter ordet «utlending». De snakker selvsagt ikke om svensker, men om mørkhudede — som godt kan være født og oppvokst i tjukkeste forstads-Norge.)

Det vises ikke til noen konkret statistikk som dette prosenttallet er tatt fra, og interessant nok er en representant for politiet uenig:

«I køene er det nokså fargeløst hvem som begynner å bråke. Det er yngre menn alderen 18 til 25 år. Torpedomiljøet er mikset og hvem som står bak narkosalget varierer veldig mellom stedene det skjer.» 

Utelivsbransjen står på sitt:

«Mange av de mennene med ikke-norsk bakgrunn har et annet kvinnesyn. Når jenter danser og det står en gjeng med alvorlig mine og ser på dem eller klår, så liker de det ikke.», sier klubbgründer Bo Viveke. 

Min personlige erfaring fra de få gangene jeg har satt mine ben innenfor dørene til et av inne-stedene, er at menn på den typen steder generelt har et ganske bedritent kvinnesyn. Hvilket blir enda mer synlig når kleskoden for kvinner er maks tjue kvadratcentimeter tekstil fordelt på kroppen.

Der jeg henger, på Grønlandspubene hvor en god andel av gjestene har søskenbarn helt andre steder enn på Gjøvik, har jeg sjelden vært vitne til noe ubehagelig.

«Jeg sier meg veldig enig i beskrivelsene fra Vivike, dette er jo ikke noe å legge skjul på. Ikke-norske på byen har ofte ti ganger så høyt temperament, de er litt som tikkende bomber.» 

Denne uttalelsen fra Sverre Goldenheim kan vanskelig sies å være noe annet enn direkte rasistisk. Jeg lurer på om ikke utelivsbransjen skyter seg selv i foten med slike uttalelser. Men igjen, jeg henger ikke på stedene det snakkes om, jeg drikker ølen min helt, helt andre steder (og mye billigere)!

«Har man rykte for å være "utlendingsted", så er det kroken på døra. Dette er ren fakta, slik agerer folk som skal på byen», mener Goldenheim.

Virkelig? Hvem er dere som ikke vil gå ut på steder med for mange vinterbrune nordmenn? Det finnes tydeligvis mange av dere, for Dagbladet må nok en gang komme med den triste beskjeden «Dagbladet.no ser seg etterhvert dessverre nødt til å stenge kommentarfeltet grunnet flere upassende rasisistiske ytringer og innlegg.»

Hva kjennertegner gode og dårlige utesteder for dere, kjære lesere? (Jeg tror jeg har mer veloppdragne lesere enn Dagbladet og holder derfor inntil videre kommentarfeltet åpent :) )

Kommentarer

  1. Stå på. Jeg er helt enig med deg. Denne utelivs-rasismen har tatt helt av i tigerstaden.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa