Visa pattarna

Jeg har ei fin bok om Roskilde, med mange bilder fra hele festivalens historie. En ting som er påfallende, er at frekvensen av bare bryster later til å ha sunket jevnt og trutt siden den første festivalen i 1971. Det til tross for at en del av festivalens yngre, mannlige gjester nå for tiden gjør en iherdig innsats ved å sitte glisende på fluktstolene sine med ølflaska i skrittet og rope «visa pattarna», eller «pattorna» som nordmenn av en eller annen grunn liker å omskrive det til.

Det gjelder selvsagt ikke bare Roskilde. Det rapporteres overalt at toppløssoling er nittitalls, og folk kan bli helt latterlig provosert av amming på offentlig sted. «Jeg vil slippe å få en pupp i trynet uten å ha bedt om det», hørte jeg noen si på en fest. Men det er jo ingen som stikker puppene i noens tryner.

På Roskilde er man kanskje mer liberale enn andre steder, de har fortsatt et naken-løp og kalde unisexdusjer (skjønt de aller fleste velger de varme, kjønnsseparerte man må betale for). Men rølpekulturen som har blitt så akseptert gjør at man ikke kan gå toppløs og avslappet i fred uten videre, ikke alene, og de puppene man viser fram, er de unge, yppige sexpuppene, ikke ammepuppene, hengepuppene og hverdagspuppene.

Nå har jeg bare vært på festivalen siden 2003, og vet ikke om det virkelig var så hippie-åpent på søttitallet som jeg drømmer om. Men jeg synes at det både på festival og andre steder har blitt vanligere å synes det er kult å være ny-mannsgris. Det synes jeg ikke noe om. Heldigvis fant jeg også denne veggen på Roskilde et år:


Joda, jeg skjønner at det kan være nærliggende å forbinde pupper med sex. Men jeg kan bli ufattelig tent av mannehender og -skuldre, uten at jeg verken kommer med snuskete tilrop til fremmede menn eller mener at disse kroppsdelene bør holdes tildekket i enhver sammenheng av den grunn.

Jeg skulle ønske dette med pupper var litt mindre stress. Men mest av alt skulle jeg ønske at det ikke var trendy å være guttemann på akkurat den måten der.

Og så gleder jeg meg til Roskilde i år, da. Som tross alt er aller mest Matilde kakomelk, Grøn Tuborg, kinotelt, gressplener, kyssing, dansing, klemming og ulltepper.

Kommentarer

  1. Du må tydligvis henge mer i St.Hanshaugparken om sommeren, der er det fri flyt av nakne pupper sålenge det er sol, lover ;)

    SvarSlett
  2. Huh. Virkelig? Men jeg har jo egentlig fobi for å bevege meg vest for ælva, da :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa