Sugru

Har du oppdaget altmuligfikseplastelinaen sugru ennå? Det har sikkert mange av dere, for nerdeleseverdige NRK Beta skrev om sugru for noen uker siden.

Sugru er et stoff som kan formes som plastelina, før det luftherder på 24 timer og blir til et solid gummistoff som isolerer, er fleksibelt og tåler varme, fukt og kulde. Det mest åpenbare bruksområdet er å fikse overganger mellom ledninger og plugger:


Men grunnen til at jeg skriver om sugru i dag, er at jeg vil prøve å spre ordet til fler enn teknikknerdene. Håndarbeidsfolk, for eksempel. Og «vintageelskere». I dag har jeg fiksa ola-kjolen min som hadde noen manglende knapper. Problemet var at de knappene som ikke hadde falt av nektet å la seg fjerne. (Sånne ola-plagg har ofte maskininnsatte knapper av metall.) Etter å ha sydd på knapper der det manglet, satt jeg igjen med en kjole med helt forskjellige knapper i. Ikke særlig stilrent. Enter sugru:


Ta-da! En klump sugru på hver knapp blir fine knappedeksler, og jeg har stemplet inn forbokstaven min med et signetstempel (til vokssegl):


Har du prøvd sugru? Har du noen sugru-tips?

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa