Jeg slår et slag for forfengeligheten

Etter et tidligere innlegg jeg postet, har jeg lest mye kritikk mot Dove-reklamen som jeg hadde med i innlegget. Kritikken går typisk på «hvorfor tror alle automatisk at kvinner er opptatt av utseende?»

Akkurat som om det å være opptatt av utseende er en motsetning til å være opptatt av kunnskap, politikk eller action. Akkurat som det å være opptatt av utseende er det samme som å være egoistisk, narsissistisk eller overfladisk. Men det trenger det faktisk ikke å være! Hvis man, som Narcissus, faktisk blir forelsket i sitt eget speilbilde, er man selvsagt ute å kjøre, men det er man også hvis en annen interesse tar fullstendig kontroll over livet ens.

Det er naturlig for både menn og kvinner å være opptatt av skjønnhet. (Jeg synes «skjønnhet» er langt mer enn det som faller inn under ukebladenes definisjon av ordet, og det tror jeg de fleste er enig med meg i. At vi må gjøre noe med måten vi snakker om og fremstiller skjønnhet på er helt klart. Men å gå derfra til å si at vi må slutte å legge vekt på estetikken i livet er en blindvei.)

Jeg liker at huset mitt har et flott murmaleri på den ene veggen. Jeg liker å ha friske blomster på spisebordet. Jeg liker fargene i botanisk hage om våren. Jeg liker skulpturene jeg går forbi hver dag. Så hvorfor skal jeg ikke like at kjæresten min har på en fin skjorte og er tøff på håret? Og hvorfor skal jeg ikke legge bittelitt innsats i å gi andre den samme estetiske gleden? Jeg tror vi er skapt for å sette pris på vakre ting.

Du kan mislike det, og du kan velge å ta avstand fra det. Du kan også velge å drite i politikk eller slutte å lære nye ting. Du har valg. Vi kan godt diskutere hvor reelle de valgene er i vårt samfunn, men la oss gjøre det uten å skyte budbringeren av et tross alt mye bedre budskap enn vi vanligvis blir servert i reklamens verden.

Jeg synes det blir galt å kritisere enn produsent av egenpleieprodukter for at de lager en film som handler om utseende. Nei, det betyr ikke at de mener at kvinner kun bryr seg om fasaden. Jeg er glad for at menn og kvinner bryr seg om fasaden, jeg. Og for meg kan det gjerne være nydusjet hud, rød leppestift eller en blomstrete kjole som løfter meg ut av apati og tungsinn. Helt uten at det går ut over min evne til å reflektere, lære og forstå.

Heia alt det vakre i verden og tusen måter å se det på!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa