Søke om betalingsavtale for å dele opp restskatt

Selv om man samvittighetsfullt betaler sin skatt og forsøker å regne på det når selvangivelsen kommer, går det an å gå på en skikkelig, skikkelig baksmell. Det gjorde jeg i år. Det viste seg at tabellkort som lønnsmottaker + næringsinntekt ikke er noen gullkombo. Dermed satt jeg plutselig med to femsifrede fakturaer og et skjegg i en postkasse.

Det er mulig å få til en avtale med kemneren, men dette skjemaet viste seg å være utrolig vanskelig å finne frem til ved googling. Et søk på «dele opp restskatt», for eksempel, sendte meg bare til en haug med diskusjonstråder på Kvinneguiden forum. Trådene sa «ring til kemneren», men jeg har telefonskrekk! Dessuten mistenkte jeg at det fantes et elektronisk skjema tross alt, og joda, det gjør det.

Denne bloggposten er mitt forsøk på å gjøre skjemaet litt mer tilgjengelig i jungelen, så dere andre skattesmellere skal kunne unngå å gråte dere i søvn i natt. Her er det.

Jeg fikk innvilget søknaden med én dags behandlingstid, forøvrig, så selv om det neste halve året ikke akkurat ser lysende ut økonomisk så er jeg mer motivert til å stå opp om morgen enn om jeg bare hadde hatt et stort, gapende hull å kikke ned i. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa