Spis mer innvoller

Når spiste du sist blodpudding? Lungemos? Levergryte?

Du som leser dette er kanskje vegetarianer, og det respekterer jeg. Dette innlegget er ikke til deg, selv om du og jeg er enige om mye. Jeg ønsker at vi skal ta vare på dyra våre og på miljøet. Men jeg mener, etter å ha tenkt nøye og lenge over saken, ikke det er prinsipielt galt for mennesker å spise dyr.

Derimot kan vi jobbe for å spise mindre kjøtt her i Oljelandet. Kjøttfri mandag? Kjempekonsept. De fleste burde lett klare to veggisdager i uka, for den saks skyld. Men jeg synes også vi kan bli mye flinkere til å spise flere typer kjøtt og animalsk mat, og utnytte hvert dyr maksimalt når vi først skal slakte det.

(Jeg går ut fra at vi til en viss grad finner alternative bruksområder for resten av skrotten når vi mennesker bare vil ha indrefileten, det håper jeg, i det minste, men dette er en haug med næringsstoffer som vi kan dra direkte nytte av.)

Rettene i første avsnitt høres kanskje ekle ut, men mange i min generasjon har ikke en gang smakt. Det bør vi gjøre noe med! Selv er jeg så heldig at lever er en av favorittrettene mine. Blodmat er heller ikke gærent, lungemos har jeg ikke prøvd ennå. Tunge er jeg dessverre ikke så glad i, selv om mange regner det som en delikatesse.

Når vi er i gang, hva med å begynne å spise høns igjen?

Hva synes du er gode tips for å tenke på dyr og miljø samtidig som man lever som omnivore?

PS. Uten å ha satt meg for mye inn i det tror jeg det nye jordbruksoppgjøret er negativt for dyrevelferden. Hørte en FrP-er si i et intervju at vi måtte se til storprodusentene i Danmark. Vel, i Danmark klipper de halene av grisene i stedet for å ta tak i årsaken til at grisene biter etter hverandre og en del andre kjipe greier. Dette går feil vei. Hvis du har råd, vil jeg oppfordre deg til å kjøpe økologisk kjøtt eller kjøtt fra mindre gårder. Og stem på en annen regjering neste gang!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa