Sminke

sminke m1, f1 (fra ty) farget hudpreparat brukt som skjønnhetsmiddel el. til maskering ha tykt med s- i ansiktet 

Jeg liker å sminke meg. Det får jeg en del kommentarer om. Når jeg sminker meg på t-banen fordi jeg ikke rakk å gjøre det før jeg dro hjemmefra, finner vilt fremmende mennesker det naturlig å kommentere: «men du er jo mye penere uten!» Jeg har møtt samme meninger på Internett, i en diskusjonstråd med før- og etterbilder, ledsaget av holdninger som «sminke er en maske som usikre mennesker skjuler seg bak.»

Vel, min kommentar er: hvorfor synes du det er så viktig å rangere versjoner av ansiktet mitt som pene og mindre pene? Hvorfor skal jeg bry meg om hva du synes er finest?



Jeg synes ikke jeg er stygg uten sminke, nemlig. Når jeg sminker meg er det en lek, en identitetsmarkør, et stiluttrykk. Jeg synes ikke det er penere, men jeg synes det er mer meg. Det er kult og gøy. Fett for deg om du digger et «naturlig», blankskurt og skogsfriskt utseende. Det gjør ikke jeg, men jeg rangerer det heller ikke som mindre verdt enn et fargelagt fjes.

Jeg liker at kvinner og menn pynter ansiktet sitt og kler seg vakkert, akkurat som jeg liker at folk henger plakater på veggene sine og setter nips i hyllene i stedet for å ha nakent, minimalistisk interiør. Jeg liker fine farger og glitter og variasjon. (Jeg setter forøvrig en veldig klar grense mellom det å male på og dekorere det utseendet man har, og å endre, operere, sprøyte inn og fylle. (Jeg har et blogginnlegg liggende i kladd-mappa om hvordan jeg mener plastikkoperasjoner er alt annet enn en privatsak, men jeg har ikke våget å poste det ennå...))

Sminken jeg har på i etterbildet over tar meg seks minutter å legge, så det er ikke som om jeg må bortprioritere viktige verdier i livet heller. Så, kjære sminkemotstander, er det så farlig? Kan jeg få lov til å smøre inn øyevippene mine i svart guffe, vær så snill? Så skal du få lov til å slippe.

Kommentarer

  1. Sminke og neglelakk er for meg et lek med uttrykk, farger, former. Det er kreativt og morsomt, i tillegg til at jeg liker å pynte meg. Men jeg MÅ ikke. Er jeg på båttur så står håret til alle kanter og ansiktet er blankskurt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa