Hvorfor jeg hatet «The Life-Changing Magic of Tidying»

Boka «The Life-Changing Magic of Tidying Up» er årets mest hypede selvhjelpsbok. Jeg burde være i målgruppa: jeg er litt mer rotete enn jeg liker, og vil gjerne ha bedre systemer.



Men — og allerede her krasjer jeg med forfatteren — jeg liker ikke minimalisme og streng orden, heller.

Det er jo helt greit, tenker jeg, at vi er forskjellige. Men Marie Kondo gjør det helt klart, mange ganger gjennom hele boka, at hennes metode er den eneste rette, og at alle andre tar feil. Det er kanskje ikke så rart at hun er litt ekstra opptatt av hvilke metoder som fungerer, hun sier selv at hun har vært besatt av rydding og organisering siden hun var fem år. Unnskyld meg, men stakkars dame!

Hvis man bare følger hennes metode ordentlig, mener hun, så kan man simpelthen ikke få et tilbakefall og bli rotete igjen. Har man bare laget et skikkelig system, vil det nemlig forbli ryddig — for ingen er vel så late at de ikke gidder å sette noe tilbake på sin faste plass? Eh. Kjære fanatiske rydde-vekkelses-predikant Kondo, DET ER JO NETTOPP DET SOM ER PROBLEMET!

En stor del av prosessen når du skal #konmarie huset ditt er å kaste. Kaste, kaste, kaste alle ting som ikke gir deg en «spark of joy» når du holder i det. For hver ting du kvitter deg med skal du takke tingen for det den har gitt deg.

Den vanskeligste kategorien med ting å kaste fra, er memorabilia. Men, lurer Kondo på, er et godt minne om noe som har hendt i livet ditt virkelig verdt noe hvis du trenger en ting for å huske det? Alle som jevnlig ser gjennom sine skattekister og kjenner gamle minner stige til overflaten med et ekstra hjerteslag blir vel provosert av slike utsagn.

Hadde hun enda bare holdt seg til rydding, men hun presterer også å stikke inn en mening om at damer ikke bør sove i for u-feminint nattøy. Hele tonen i boka er ganske nedlatende, synes jeg.

Boka består riktignok ikke bare av ekstremisme, det står en hel del fornuftige og brukbare ting der også, men det meste av dette er åpenbare ting som du antakeligvis har hørt eller tenkt før. Jeg har senere begynt å lese litt i boka Organizing From the Inside Out, som, hvis du først skal lese en selvhjelpsbok om rydding, er mye mer fornuftig, åpen og helhetlig. Men egentlig tror jeg det handler om å være ærlig med seg selv, ha litt selvdisiplin og finne ting som funker i akkurat ditt hjem.

Du trenger ikke bruke tid på å lese denne boka. Still heller klokka på en overkommelig tidsperiode for deg akkurat nå, tre kvarter for eksempel, og rydd så langt du kommer på den tida. Eller, hvis sånt ikke funker for deg, la være.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa