Ask not what the climate can do for you...

Jeg har ikke blogget på lenge , men jeg fullførte Lese Les Miserables-prosjektet mitt, jeg reiste med tog til Budapest, jeg strikka ganske mye i vinter. Livet mitt dokumenteres aller mest på Instagram for tiden.

Når jeg våkner fra dvalen er det fordi jeg plutselig fikk lyst til å skrive noe om klima og miljøvern. Hvorfor det? Det er jo så mange andre som skriver bedre om det, og så mange andre som er flinkere til å leve miljøvennlig... Og så er det så mange som bare gir f, eller påstår at de bryr seg, men lever som før eller mener at det er politikerne som må ta ansvar for å redde verden.

Samtidig haster det voldsomt å få til en endring, og konsekvensene av å fortsette akkurat som nå er enorme! Tenker du at det ikke angår deg? At det ikke er så farlig? Du tar, objektivt og vitenskapelig sett, feil.

Men! Midt blant alle dommedagsprofetiene, alle pekefingrene og all håpløsheten, så finnes det folk som inspirerer. Det er mye lettere å tenke seg om en ekstra gang når han kule fyren på Instagram har flerbrukskopp til takeawaykaffen og lappede jeans og reiser med toget.

Jeg er overbevist om at vi må ta individuelt ansvar i tillegg til å legge press på politikerne. Jeg tror dog ikke skambelegging og uthenging og krangling er veien å gå, selv om jeg også kan bli ordentlig sinna når noen flyr seg en langhelg-kosetur for fjerde gang på et år. Dessuten er det mange saker som ikke er svart-hvite: plastfilm rundt grønnsaker minsker matsvinn voldsomt, bomullshandleposer må brukes over 7000 ganger for å lønne seg i klimaregnskapet (omstridt tall, men handlenettene er veldig ressurskrevende å fremstille, og jeg er sikkert ikke den eneste som eier kanskje tjue stykk...), hele likningen med lokal/langreist/plantebasert/økologisk mat er komplisert. Der er derfor sjelden grunnlag for å kaste den første sten.

La oss heller prøve å gjøre så godt vi kan, og bli flinkere enn vi er i dag, uansett hva som er utgangspunktet vårt. Og la oss gjerne tenke at det er gøy og utfordrende heller enn strevsomt og fælt.

Her er noen kategorier hvor jeg har blitt inspirert til endring gjennom sosiale medier.

Reparering og gjenbruk:


Tekstilindustrien er en versting. Vi eier flere klær enn noensinne, og vi bruker dem kortere før vi kaster dem. At en t-skjorte koster 49,- i utsalg i Norge er ikke bare dårlig for miljøet. Det er dårlig for arbeideres rettigheter i land vi dessverre alt for ofte lukker øynene for.

Jeg liker pene klær og kjøper kanskje ennå litt for mange (jeg leste i avisen om noen som shoppet flere ganger i uka, hva i helvete?! Er det normalt?), men jeg prøver å bli flink til å lete i bruktsjapper, og ikke minst, å reparere! Lagningsaktivisterna og Ta vare på det du har er gode inspirasjonskilder her.



Avfallsminimering:


Du har kanskje fått med deg at mange kafeer og kioskkjeder nå gir deg rabatt om du har med egen kopp? Og at du kan redde matrester fra restauranter gjennom Too Good To Go-appen? Jeg har veldig god erfaring med begge deler.

Det er mange små innsatser man kan gjøre som monner litt. Menskopp! Matboks! Gammeldags såpestykke! (Noen tror de er bakteriebomber, men det er de altså ikke så lenge såpa får tørke ut. Jeg lasta ned denne filen fra Thingiverse, tok den med til Folkeverkstedet og 3D-printa en funksjonell såpekopp, helt gratis.)

Jeg liker Reusable Nation som inspirasjonskilde. Jeg kommer nok aldri til å bli en sånn som kan spare opp en måneds søppel i et syltetøyglass (det er en greie), men små, positive nye dytt er jeg åpen for.

Kjæresten min mobber meg fordi jeg var fan av gorgene. Men vi kan vel alle være enige om at søppelhaugen er kul? Ikke så kul at du vil bidra til flere og større søppelhauger i verden, dog!


Bærekraftig diett:


Som tidligere nevnt er dette et komplisert felt. Det er likevel ikke særlig omstridt at vi i Norge (hvis kjøttkonsum har økt voldsomt de siste 40 årene) kan kutte kraftig ned på forbruk av kjøtt.

Det finnes mange, mange inspirasjonskilder for vegetarisk og vegansk mat, men siden jeg personlig ikke mener at det er etisk galt å drepe dyr i seg selv, er det ikke alle helveggiskontoer jeg liker like godt, jeg trenger ikke slakterhuspropagandaen. (Sorry.)

Jeg elsker Green Bonanza og blir inspirert av denne siden om å spise etter sesong. Den er britisk, så sesongene avviker nok litt fra de norske, men mye av informasjonen er brukbar.

Usikker på når det er sesong for fish fingers and custard, og hvor bærekraftig det er :-/

Reise:


Dere vet jo allerede at jeg liker å reise med tog. Jeg har ikke klart å kutte flyreising ned fra mitt skyhøye nivå (pun intended) ned til null, men jeg har redusert kraftig, jeg blir som oftest hjemme eller reiser med tog om jeg får bestemme helt selv, og jeg er bevisst på at jeg ikke skal normalisere/inspirere til flyreising gjennom hva jeg poster i sosiale medier.

Det finnes mange inspirasjonskilder for miljøvennlig reising. Sjekk earthwanderess, som reiser helt uten fly, eller togbloggen.



Hvem inspirerer deg?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa