Nordstafett: Ti teser

Jeg prøver så godt jeg kan å besvare Mihoes oppgave i bloggstafetten. Det ser ut som om oppgavesiden ikke er oppdatert på en stund, men jeg poster likevel, jeg:) Oppgaven var "ti teser om hvorfor kvinner ikke er interessante for filmskapere."

Ti teser om hvorfor kvinner ikke er interessante* for filmskapere:

I. Filmskaperne identifiserer seg ikke med kvinner. Det henger naturligvis sammen med at filmskaperne stort sett er menn.

II. Mindre attraktive kvinner på plakaten vil beviselig påvirke salget av en film i negativ retning. (<== eller?) III. Det finnes for få historiske, uavhengige kvinner å lage biografiske filmer om.

IV. Av punkt III kan vi slutte at kvinner ikke har store ambisjoner og drømmer, som f.eks om å bli rockestjerne, forfatter eller president.

V. Kvinners egne media, som f.eks "damebladene", underbygger mytene om at kvinner stort sett er opptatt av mote, sminke og romantikk. Med andre ord, ikke noen særlig interessante filmtemaer.

VI. Kvinner egner seg dårlig som filmens skurk. De er ikke kyniske eller fryktinngytende nok. (Kvinners hjerner er dessuten annerledes, så en kvinnelig McGyver hadde virket lite troverdig.)

VII. Kvinner ser fjollete ut når de sloss. (eller? ==>)

VIII. En mannlig karakter kan — i egenskap av å være først og fremst menneske — representere både et mannlig og et kvinnelig publikum, mens den mannlige delen av publikum sjelden vil kunne identifisere seg med en kvinnelig karakter.

IX. Kvinnelige skuespillere sier de vil ha sterkere roller, men de ønsker likevel selv å se best mulig ut på lerretet.

X. Kvinner søker trygghet i motsetning til eventyr, noe som gir et dårlig utgangspunkt for en god historie.

*Selvsagt er filmskapere interessert i kvinner, men da skal de, som jeg har skrevet om til det kjedsommelige, spille roller som kjærester, elskerinner eller mødre. Bildene jeg har postet representerer unntak, men slike unntak er sjeldne, i Norge så godt som fraværende.

Iversen er neste person ut, og siden han kan litt om film, skal han få følgende oppgave: skriv en scene fra et filmmanus der en kvinne har hovedrollen. Du kan godt bruke inspirasjon fra en historie du kjenner, og prøve å bytte ut den mannlige hovedpersonen med en kvinnelig, eller du kan finne på noe helt nytt. Lykke til!

Kommentarer

  1. "
    VI. Kvinner egner seg dårlig som filmens skurk. De er ikke kyniske eller fryktinngytende nok. (Kvinners hjerner er dessuten annerledes, så en kvinnelig McGyver hadde virket lite troverdig.)"

    Jeg går og drømmer om en kvinnelig kaptein Jack Sparrow.

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert over at du klarte ti og imponert over at du nok treffer spikeren grundig på spikeren i forhold til hva Erlend Loe klanen tenker at kvinner er og gjør :)

    SvarSlett
  3. MMmmmm.. Jack Sparrow

    MMMMMMmMmmmmMMMMMM... kvinnelig Jack Sparrow....

    SvarSlett
  4. Jeg syns det mest interessante her er at med unntak av pkt 1 er alle tesene helt idiotiske, slik at det fortsatt er like uklart hvorfor filmskapere foretrekker menn.

    Men som Mihoe sier har du vel faktisk greid å formidle hvordan Erlend Loe-klanen tenker. Noe som både er en bragd fra din side og får meg til å syns ganske synd på Loeene.

    SvarSlett
  5. Fjordfitte: Finnes det egentlig noen uidiotiske grunner? Hadde ikke Loe-klanen hatt så mye å si, tror jeg ikke det hadde sett så svart ut heller. Tilogmed Hollywood har kommet litt lengre enn oss...!

    Punkt ni skriver jeg dessverre ikke helt uten dekning, da...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa