Mars og Venus

På tross av min høyst frivillige (!) barnløshet har jeg kost meg med Klaus Sonstads "Kos og kaos". I gårsdagens sesongfinale var temaet skilsmisse, og midt i den dystre skilsmissestatistikken ble det nevnt at "men risikoen for skilsmisse synker med 30% hvis mannen tar ut pappapermisjon"!

30%, det er jamen ganske mye. Jeg er freidig nok til å påstå at risikoen for samlivsbrudd også minsker i par der husarbeid og plikter deles likt, og der hver part har et arbeid, et liv utenfor familiehjemmet.

Kort sagt: det er lite fruktbart å gå inn i et heterofilt forhold med idéen om at man kommer fra ulike planeter.

Myten om at kvinner stadig vil snakke om følelser, mens menn vil pule hele tiden, ødelegger mer enn vi tror — vi er så tvangsforet på gamle stereotyper at vi juger så vi tror det selv.

Sunne parforhold med mulighet til å vare livet ut, oppstår mellom to likeverdige mennesker. To som kan være bestevenner når det rosa tåkefilteret er borte. Det klarer man ikke fra hver sin planet.

Kommentarer

  1. Har de nok empiri på det der???

    SvarSlett
  2. "Myten om at kvinner stadig vil snakke om følelser, mens menn vil pule hele tiden, ødelegger mer enn vi tror — vi er så tvangsforet på gamle stereotyper at vi juger så vi tror det selv."

    Selvsagt vil også menn snakke om følelser og også kvinner pule, men jeg er fortsatt av den oppfatningen at det ER fysiske forskjeller (utenom de åpenbare anatomiske) og følelsesmessige forskjeller mellom menn og kvinner. Disse forskjellene trenger ikke komme i veien for likeverd eller fordeling av husarbeid, de kan til og med dyrkes og skape dynamikk i et parforhold. Men hva vet jeg? ...har ikke vært i et forhold på veeldig lenge... :-)

    SvarSlett
  3. Sadie: Jeg aner ikke hvor de har statistikken fra, men jeg har lest noe liknende før — og jeg må si at det i alle fall stemmer overens med erfaringer fra min krets:)

    Ixpat: Det er forskjell på folk, ja. Er forskjellene bestemt ut fra hva slags forplantnigsorgan man er født med? Sorry, det blir for søkt for meg. Jeg er i alle fall samboer med en bra mann som aldri har puttet meg inn i jenteboksen, og jeg kan ikke si jeg savner det.

    SvarSlett
  4. Selvsagt fins det kvinner som vil pule "hele" tiden. Og menn som snakker om følelser. Og ja, jeg mener også at det er forskjell på mann og kvinne, men det er nok like stor forskjell på kvinne og kvinne, og mann og mann. Jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å tenke at man er fra forskjellig planeter. Hva er det for noe? Nå har jeg ikke lest den berømte boken om Mars og Venus, men på meg virker det som en måte å fremmedgjøre hverandre på. Og det er vel kanskje det dummeste man kan gjøre.
    Lea, flott at du har en oppegående MANN! Gratulerer!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa