Vaskehjelp

"Alle kvinner bør kunne ha vaskehjelp", sier Trude Drevland i Dagbladet. Er det noe nytt da? Jeg trodde det var selvsagt i moderne familier at også mannen hjalp til i hjemmet...

Ved nærmere lesning viser det seg at damen mener at alle som ønsker det, skal kunne betale en annen (kvinne, selvfølgelig) for å vaske huset for seg. For — "[det er] nok av personer som gjerne vil jobbe som vaskhjelp der ute".

I bet. Men hvis alle kvinner skal kunne ha vaskehjelp blir det jamen mange vaskehjelper. Jeg ser for meg et scenario der tusenvis drar ut for å vaske en annens hus, for deretter å komme hjem og slå hendene henrykt sammen over at jobben allerede er gjort.

"Drevland argumenterer med at en vaskehjelp vil kunne gi småbarnsforeldre mer tid til barna."
Stakkars småbarnsforeldre, men ærlig talt: rengjøring er faktisk en av de beste, og sunneste, aktivitetene man kan gjøre med barna sine. Som bonus vokser poden opp til ikke å bli helt hjelpeløs når hun flytter inn på hybel.

Og på den lyse siden har du som jeg sikkert ikke subbet så alt for mye strandsand inn i huset i sommer...?

Kommentarer

  1. Du har et meget godt poeng, Lea! Det er helt greit å vaske sitt eget hus, og få alle i familien ta sin del. Det blir mindre belastning på den enkelte, og gjør at ungene føler at de gjør en viktig innsats.

    Noen familier trenger vaskehjelp i perioder f.ex pga. sykdom - før i tida het det husmorvikar. Noen trenger vaskehjelp, det skulle bare mangle.

    Ei dame jeg kjenner brukte forresten mye tid for å rydde kåken før vaskehjelpa skulle komme. Hehe - jeg fjerner gjerne hybelkaninene sjøl om det ikke er favoritt-gjøremål:)

    God helgevask!

    SvarSlett
  2. "Jeg trodde det var selvsagt i moderne familier at også mannen hjalp til i hjemmet..."
    Det utsagnet opplever jeg som høyst diskriminerende, både overfor kvinner og menn. Premissen for dette utsagnet er nemlig at husarbeidet primært er kvinnens ansvar, og at mannen i denne sammenheng spiller en B-rolle. Med andre ord en skremmende konservativ kjønnsrolleoppfatning. Jeg "hjelper aldri til" med noe som helst i mitt eget hjem. Når jeg for eksempel gjør rent i mitt eget hjem (noe jeg gjør hver lørdag), så er det nettopp det jeg gjør - jeg gjør rent i mitt eget hjem, jeg "hjelper ikke til".

    SvarSlett
  3. trine: Ja, selvsagt trenger noen av ulike grunner vaskehjelp. Av og til begynner jeg å lure på om ikke jeg er ganske så huslig handicappet og burde hatt det selv, men når man bor på 47m2 er det kanskje litt råflott...

    tehme melck: Du har selvfølgelig helt rett! Jeg tror ikke mannen her i huset heller vil si at han hjelper til eller holder det ryddig for min skyld — men det er vel en gammeldags måte å si ting på som henger igjen flere steder, tror jeg:) Smekk på lanken til meg selv.

    SvarSlett
  4. Tja.

    Det jeg liker med vaskehjelp er at du får gjort «arbeid» av gratisarbeidet i huset (woo- altså hus«arbeidet»).
    Jeg vil egentlig minimalisere bort det meste av det, tror jeg. Å gjøre det til en utgiftspost på lik linje med andre ting i husoldningen er kanskje en start.

    Det jeg er skeptisk med når det gjelder vaskehjelp er at det reelt sett ikke vil bli noe alle har råd til, samt at det er et typisk lavtlønnet yrke det importeres fremmedarbeidere til. En underklasse bestående av damer fra fattigere land som vasker rike, hvite mennesker sine hus er ikke så kult.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa