Daaakar barnefamilier...

Nei, jeg skal ikke disse barnefamiliene. Jeg vet nemlig at det er dyrt å ha barn. Det vet jeg fordi jeg kjenner ganske mange barnefamilier. Jeg kjenner barnefamilier med og uten barnehageplass, jeg kjenner dem som følger barna sine med buss til barnehagen, enten fordi de ikke har råd til bil eller fordi det går raskere med bussen, dem som sykler til barnehagen og dem som tar bilen.

Derimot kjenner jeg ikke en eneste famile som krysser bomringen på vei til barnehagen hver dag. Det finnes sikkert noen, men hver gang jeg har stått i kø ved bomringen i rushtida, har jeg for det meste sett biler med én person i. Mange av dem personer, utvilsomt, som ikke har fleksibel arbeidstid og må jobbe ni til fire, men enten har de råd til å betale rushtidsavgift eller så kan de begynne å kjøre flere i én bil, og jeg er sikker på at Moder Jord vil bli atskillig mildere mot barnehagebarna når de blir voksne.

Det irriterer meg voldsomt at avgiftsmotstanderne skyver de stakkars barnefamiliene foran seg som et skjold i denne saken. Kan de ikke bare si det som det er, at jeg vil ikke betale denne avgiften?

Kommentarer

  1. det er kanskje ikke så mange småbarnsfamilier som krysser bomveien på vei til barnehagen. Poenget deres er vel heller at man blir tvunget til å kjøre til/fra jobb akkurat i rushtida for å bringe/hente barn?
    - og mange krysser vel bomringen på vei mellom barnehage og jobb?

    SvarSlett
  2. Joda, det er helt sikkert noen. (Selv om jeg tror antallet familier med både mor og far der begge foreldrene bor utenfor og jobber innenfor bomringen er begrenset.) Men da er det jo kjøringen til jobb og ikke kjøringen til barnehagen som utløser rushtidsavgiften, så det blir helt galt å si at dette er "ekstraskatt for barnefamilier". For å være helt ærlig, hvis de ekstra kronene blir så uoverkommelige, bør en heller se etter jobb i sitt eget distrikt - ikke umulig for mange sånn som arbeidsmarkedet er i dag. Og det er fortsatt mulig for to foreldre med hvert sitt barn å kjøre sammen:) Jeg mener selvfølgelig at kollektivtilbudet skal være slik at det ikke er noe problem å reise kollektivt både til barnehage og jobb.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke fått med meg denne debatten overhodet (har du lenker?), så mine kommentarer er basert på det du skriver.

    Jeg vil tvert imot tro at antallet barnefamilier der begge foreldrene bor utenfor og jobber innenfor bomringen er svært høyt. Jeg vet om mange familier (i ulike kommuner) der begge småbarnsforeldrene krysser bomringen to ganger om dagen. Stikkordet er høy utdannelse.

    Selv om både mamma og pappa har fleksitid er rushtida lang og barnehagen har (heldigvis) ikke døgnåpent. Det er i rushtida man kjøre.

    Du skriver:

    For å være helt ærlig, hvis de ekstra kronene blir så uoverkommelige, bør en heller se etter jobb i sitt eget distrikt - ikke umulig for mange sånn som arbeidsmarkedet er i dag.

    og


    Men da er det jo kjøringen til jobb og ikke kjøringen til barnehagen som utløser rushtidsavgiften, så det blir helt galt å si at dette er "ekstraskatt for barnefamilier".


    Jeg vet altså ikke hvor mange kroner det er snakk om. Men bompengene er en merkbar utgift for de som ikke er så heldige å kunne kjøre kollektivt til jobb, eller har naboer som skal til akkurat samme sted. Mange har satset på karrierer som forutsetter at de jobber i Oslo, og som ikke betaler godt nok til at de kan skaffe seg enebolig på Nordstrand. Alle er heller ikke innfødte Oslobeboere med håp om å arve store hus i barnevennlige områder. Så de flytter dit det er a) plass til dem og b) overkommelige priser. Og de færreste er vel hipne på si opp jobben og begynne med en (ofte lavere betalt og) mindre relevant jobb i en forstadskommune, man har tatt høyere utdannelse for å bruke den.

    For min egen del satser jeg på å ha slik flaks at jeg når jeg er i denne situasjonen både bor og jobber i noenlunde avstand fra et tog som går dit jeg skal når det skal og har plass til meg. Og går det ikke tog og har jeg en nabo som skal til samme sted (i rushtida er det vel heller tvilsomt at jeg vil sitte en time ekstra i kø for å avlevere naboen på den andre siden av byen), kjører jeg sammen med henne. Men det er jo ikke sikkert jeg er så heldig.

    SvarSlett
  4. Vel, det er faktisk ganske kvalmt gjort av "liberalerne". Så en flott debatt over dette på Samfundet i Trondheim i går. Der dro Høyre og FrP frem TØI-rapporten om rushtidsavgift, men unnlot elegant å nevne at prosenten oppgitt i samme rapport over småbarnsfamilier som bruker bil til barnehage er forsvinnende lav.

    SvarSlett
  5. Det slår meg nå i forbifarten at det må være mulig å gi småbarnsfamilier dispensasjon fra rushtidsavgiften?

    SvarSlett
  6. Eit enkelt tiltak ville jo vere å fritta alle som er tre eller fleire personer i bilen, ettersom dei bidrar til rushet i mindre grad enn om dei hadde køyrt kvar sin bil. For vi må jo desverre akseptere at ikkje alle *kan* bruke kollektivtransport.

    Så ei slik ordning burde få mange kritikarar til å halde kjeft. Og det verste som kunne skje? Alle har 3 eller meir i bilen. Men då er vel rushproblematikken vekke for eit par år framover?

    SvarSlett
  7. Marion: Skal se om jeg klarer å spa opp noen lenker etter hvert. Hørte både reportasje og debatt om saken i mitt morgenlige NRK Alltid Nyheter-rituale.

    Anders H: Det bekrefter mine mistanker:) Skal undersøke den rapporten litt nærmere når jeg har tid.

    Vidar: God idé!

    SvarSlett
  8. Jeg synes dette er helt typisk, jeg. Med en eneste gang miljøtiltak begynner å bety noe for EGEN lommebok, så klager folk. Det er skammelig.

    "Alle" vil i teorien gjøre noe for å bedre miljøet, men praksis er noe helt annet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa