Tenk om vi aldri hadde oppdaget olje?

Dette tenkte jeg i natt, og syntes selv at jeg var genial. Tenk om vi aldri hadde funnet på å pumpe opp dinosaurlik fra havbunnen og bruke dem som energikilde? Ingen invalidiserte nordsjødykkere, ingen plattformlekkasjer, ingen langsomme frysedødsfall hos truede sjøfuglarter.

Ikke for det, å brenne kull for å få enorme jernmaskiner tilpasset diverse elementer til å tøffe fremover, var nok ikke så miljøvennlig det heller. Men la oss si at vi ikke oppdaget oljen, men likevel utviklet nye metoder etter dampmaskinen.

Biler drevet på et slags miniatyr-atomkraftverk, kanskje? Ingen drivhusfeffekt, men neppe helt ufarlig. Eller hadde vi gått rett på biodrivstoffet? Neppe.

Det beste hadde vært om vi aldri hadde funnet opp bilen i det hele tatt! Da hadde vel ingen savnet den, heller? Men 4,5 millioner mennesker til hest... Tja. Hester promper jo metan de også. Og så eter de temmelig mye har jeg hørt.

I enden av tankerekken slo jeg meg til ro med at mennesket kommer til å skape sin egen undergang uansett, og at det er fint med Norges oljemilliarder og krig og fred og religion og sånn. Så sovnet jeg.

Kommentarer

  1. Det du sier er jo egentlig at denne industrielle revolusjonen var en dårlig idee. Jo jo.. sikkert masse lykkelige folk i middelalderen også...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa