Hvis jeg ikke forstår regelen, trenger jeg ikke å følge den

(Eller: så lenge det går bra med meg...)

NRK melder at passasjerer ikke skrur av mobiltelefonen om bord i fly. Én uttaler blant annet "hvis den instrumenteringen i et fly ikke tåler å ha en mobiltelefon, hadde jeg vært veldig skeptisk til å fly." (sic!)

Sannheten er at verken eksperter eller menigmann vet nok om hvordan stråling fra mobiltelefoner påvirker instrumenter i f.eks. fly, men jeg for min del gidder ikke å gjøre opprør når andre tar forholdsregler for meg. Så kan også en flyver fortelle om at "mobilen har slått ut blant annet på brannvarslingsanlegg ombord, og man har måttet behandle det som en nødsituasjon og lande med en gang. Etterpå har det vist seg at det har vært mobiler i bagasjen i lasterommet, og disse har slått ut på sensorene som varsler om brann i bagasjerommet."

Forleden dag sto jeg og ventet på grønn mann i krysset ved siden av Aleksander Kiellands plass mot Sannerbrua. Dette området av byen (vel, alle områder av byen, egentlig) er ikke særlig tilrettelagt for fotgjengere, så det var ingen overraskelse at bilene fikk suse lenge forbi.

Omsider skiftet lyset til gult. En bil kjørte over krysset. "Oh, den klarte du akkurat", tenkte jeg. Rødt lys. Neste bil suste forbi. Og neste. Og neste. Den fjerde stanset så vidt, som om den nølte, men krysset også. Også den femte bilen kjørte på rødt lys, først da fotgjengerne hadde fått grønn mann, stanset strømmen. Fem biler etter hverandre passerte altså krysset på rødt lys. En forseelse som koster 5200,- i bot, og jeg hadde virkelig ønsket meg en politibetjent der og da.

Men det gikk jo bra? Ja, som oftest gjør det jo det. Likevel er det sånn at de fleste regler er der av en grunn. Noen voksne er som store barn som nekter å se konsekvensene av sine handlinger, de bryter regler nærmest på trass.

(Ja, for det finnes jo veloverveide regelbrudd, noen former for sivil ulydighet, for eksempel, og det er noe helt annet.)

Jeg har møtt mange voksne som nekter å bruke sikkerhetsbelte i bil. Hvorfor? Tja, si det. Bare én har kunnet gi meg en grunn, nemlig at det visstnok er farligere med sikkerhetsbelte enn uten, fordi man kan bli kvalt av det.

Jeg kjenner ikke til noen vitenskapelige undersøkelser på dette, men jeg kjente en ambulansesjåfør en gang, og han fortalte om haugevis av bilulykker der de som ikke hadde brukt sikkerhetsbelte hadde blitt til mos, mens de med hadde sluppet unna med skrammer.

En del av mitt hat mot regelbryterne er selvfølgelig basert på misunnelse: hvis hun skal få slippe unna med det, hvorfor skal jeg måtte stå her og vente på neste grønne lys? Jeg antar det er sånn viruset sprer seg.

Så dette er dagens moralprekende, overformynderske og firkantede post fra Meningen med livet: hvorfor ikke prøve å bare følge reglene littegrann, så blir alt så meget bedre?

Kommentarer

  1. Slik jeg har forstått det så virker ikke mobiltelefoner inn på systemene til flyet, men de skaper trøbbel for basestasjonene på bakken fordi mobiltelefonen hopper fra basestasjon til basestasjon. Noe slikt i hvert fall.

    Mange ansatte på fly har rapportert om anomaliteter på grunn av mobiltelefoner, radiosender osv, men under kontrollerte forsøk med nøyaktig samme dings som vistnok skal ha forårsaket problemer så har ikke flyprodusentene vært i stand til å reprodusere problemene.

    Så, det er en grunn til at mobiltelefoner skal være avslått, men det er ikke den grunnen som folk flest tror :-)

    SvarSlett
  2. Det er vel slik at de fleste ting som kan forårsake flyulykker likevel har veldig liten sjanse for å slå til... Feil metallblanding i én skrue i skroget som detter ut på den 27000-ende flygningen, typ... I alle fall det intrykket man får av å se Air Crash Investigation på National Geographic Channel, hi-hi!

    Med dette illustrerer jeg at jeg ikke er noen ekspert, og derfor overlater til rette vedkommende å ta rette beslutninger hva regler angår.

    SvarSlett
  3. Jeg tror kanskje det bunner i den utrolig usjamerende filosofien "bare jeg".

    "Det gjør jo ikke noe om bare jeg har på mobilen på flyet"

    "Det gjør jo ikke noe om bare jeg kjører på rødt lys"

    Kollektivfølelsen er på vikende front. Sukk.

    SvarSlett
  4. Jeg må bare nevne én ting til: når man sier på teaterforestillinger o.l. at man må skru mobilen HELT av, går det som oftest også bra, men den dagen noen sitter litt for nærme noe lydutstyr med en ringende "lydløs" mobil... AAAAARGH!!!

    SvarSlett
  5. Det med fly handlar som sagt ikkje om flysikkerhet. Norwegian planlegger å tillate mobiltelefonar på fly i framtida, og dersom dette blir eit behov vurderar SAS å følgje etter. Dersom det hadde vore ein reell fare med mobiltelefon så ville ikkje flyselskapet ha stolt på at passasjerane greier å slå dei av. Då hadde det vore mykje strengare sikkerhetskrav enn det er i dag.

    SvarSlett
  6. Jeg tror heller ikke at det er farlig å bruke mobilen på flyet, men jeg gidder ikke være trassen for det. Og så vidt jeg forsto, hadde Norwegian installert ekstra skjermingsutstyr før de tillot mobiler...?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa