Stemning

Jeg kom til å tenke på ordet stemning.

I følge ordboka betyr det sinnstilstand eller tone. Ordet dukket opp fordi jeg hadde en samtale om hvordan noen typer musikk gjør først og fremst det: setter deg i en stemning.

En stemning er som en tanke som ikke lar seg formulere i ord. Den kan kanskje beskrives i ord, men den er ikke en verbal tanke. En verbal beskrivelse vil derfor alltid komme til kort. Vi må ty til andre uttrykksformer for å få tak i en stemning. Musikk, bilder, bevegelser.

Når jeg er grepet av en stemning, føles det som om noen har plugget en forsterker i selve livet.

Det er fint.

Kommentarer

  1. Takk for den beskrivelsen; "Når jeg er grepet av en stemning, føles det som om noen har plugget en forsterker i selve livet."

    Så sant så sant!!

    Skal huske de ordene der...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi leve.

Hvor gammel jeg er

Matematikk overalt.