Jeg ville ha elsket deg for alltid

Det finnes ingen, og jeg mener ingen, TV- eller filmøyeblikk, som får meg til å sippe like hardt gang etter gang som slutten av BBC-komiserien Coupling. (Vel, løftet i den siste dansen i Dirty Dancing er en god konkurrent, men etter omtrent den femtiende gangen jeg så det sluttet jeg å gråte på ordentlig.)

Det er altså et øyeblikk der hvor smågale, lettsinnede Jane alvorlig og liketil forteller eksen Steve (hvis samboer er på randen av å føde) at «I would have loved you forever». Og jeg tenker at det er faen meg det mest inderlig triste og oppriktige man kan si til noen, etter at alt annet er sagt og gjort, lenge etter at kjærlighetssorgen er over, og man kanskje har funnet seg nye, og livet er blitt som det ble: Vet du, hvis du hadde gitt meg sjansen, ville jeg ha båret deg gjennom all ild og alt vann i verden.

Og det er ikke det at det gjør noen forskjell i dag, og det er ikke nødvendigvis galt at det gikk som det gikk, det er ikke feil slik som det er nå. Tårene er ferdiggrått og livet endte opp OK, men jeg elsket deg, jeg ville ha elsket deg for alltid.

Sitatet forekommer også i den utrolig deprimerende filmen Closer. Den griner jeg ikke av, den gjør meg sint. Jeg hater at det kan være for sent, at man kan ha tråkket så feil at det ikke går an å rette opp i det, selv om det ville ha blitt fint. Gi meg heller Hillevi og Magnus i Klassfesten, da, som lot det gå på trynet to ganger og til og med ga det et tredje forsøk.

Jeg ville ha elsket deg for alltid. De ordene treffer meg alltid som en knyttneve i magen. Kanskje har jeg møtt folk jeg kunne ha elsket for alltid, men jeg sier det ikke høyt, det tør jeg ikke.

Jeg vil heller samle mot og kjærlighet og liv nok til en dag å kunne si til noen «jeg kommer til å elske deg for alltid». Happy endings skaper ikke like gode filmer. Men jeg tror det kan gjøre seg i virkeligheten.

---

For spesielt interesserte, her er IMDB-lenker til filmene og serien jeg referer til: Coupling Dirty Dancing Closer Klassfesten
:)

Kommentarer

  1. Ah, "Klassefesten". En film jeg har sett noen ganger nå, og den siste halvdelen av filmen (etter festen) gir meg konstant klump i halsen.

    SvarSlett
  2. Coupling har noen vanvittig fine drama/såpeøyeblikk. Jeg tror de blir litt forsterket av at de opptrer nettopp i en sitcom. Det at man ikke forventer disse vakre mellommenneskelige episodene, gjør at man blir dratt litt ekstra i. I tillegg til at Coupling har briljant skriving (jeg har en følelse av at man ikke kan oversette "writing" sånn, men du skjønner sikkert hva jeg mener) selvfølgelig.

    SvarSlett
  3. HPL: Ja, jeg har den på DVD og viser den ofte fram til nye folk. Synes de überkleine sexscenene mellom Magnus og kona er så flotte, også! :D

    Sonja: Tror du har rett. Ricky Gervais drar visst et klump-i-halsen-øyeblikk i Extras-julespesialen også. Jeg har ikke rukket å se den ennå, men har høye forventninger :D

    SvarSlett
  4. Oida, her er det noe som må sees, forstår jeg. Både klassefesten og Coupling.

    Godt nyttår, btw.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa