Yogi-te

Yogi-te er noe av det beste som finnes på kalde høstkvelder. Det smaker godt, er godt for stemmen og fordøyelsen, og ingefær er visstnok vitenskapelig bevist å lindre kvalme! Men du trenger ikke være skral for å nyte denne drikken. Og best av alt: det er superenkelt å lage, selv for oss latsabber!

Yogi-te lages ofte som en ren «infusion», altså uten faktisk te. Det går an å tilsette litt sort te mot slutten av trekketiden, men jeg foretrekker å la være.

Du trenger:


Ser det skremmende ut? Du kan få tak i det meste på en vanlig dagligvarebutikk. Kardemommekapsler kan det hende du må på en såkalt innvandrerbutikk for å få, eller du kan kjøpe dem på nettet, for eksempel her. På bildet har jeg sorte kardemommekapsler, men de grønne er kanskje mer vanlige, og kan fint brukes i yogi-te. Du må åpne kardemommekapslene litt for å lage yogi. Bare skjær et hakk i dem med en kniv eller «krønsj» dem litt.

Ingefærrota trenger du ikke å skrelle, bare skjær en bit i skiver.

Når det gjelder mengde, er det vel egentlig bare å prøve seg fram. Du kan finne mer eksakte oppskrifter på Internett, alle sammen veldig forskjellige. Jeg lagde ei literskanne av det som ligger på fjøla her, i dag har jeg økt litt på nelliken og tatt med et par ekstra store kardemommekapsler til (de grønne er forresten mindre, så du trenger flere) og en ekstra kanelstang.

Internett vil også kunne fortelle deg at du skal koke alle ingrediensene i en kjele først, før du skrur ned varmen og lar det trekke i et par timer. Det gidder ikke jeg. Jeg koker bare vann i vannkokeren og putter alt sammen oppi en tekanne med telys under:


Du blir riktignok nødt til å vente et par timer, men det er jo bare å finne på noe annet mens teen som ikke er te lager seg selv. Den blir mørkere i fargen og er klar i god tid før telyset er utbrent.


Se! Den tryller fram kos! (Sånne tyrkiske teglass er forresten det beste i verden å drikke te av.) Yogi-teen smaker godt med melk og/eller honning. Ved siden av: klementiner så klart!

Som lydspor til får du høstspillelista mi. Kos deg!

Kommentarer

  1. mmmm, det skal jeg prøve. Men jeg lurer; hvor har du fått tak i den nydelige, praktiske tekanna?

    SvarSlett
  2. Hei du! Den er faktisk kjøpt på den lille tebutikken på Byporten, for flere år siden. Det kan jo alltids hende at de har noe lignende der nå også? :)

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpte en maken der i sommer etter å ha forelsket med i Lea sin :D

    SvarSlett
  4. Mmmm... Ferske råvarer som dette er best, og jeg skjønner absolutt stasen med lang-varianten.

    Men for de som trenger hurtigkos, så finnes det en som har nesten de samme ingrediensene + rooibos (som heller ikke er te) i poseform på de fleste helsekoster. YogiTea african spice rooibos økologisk, heter den.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa