Flytt til Oslo!

Neida. Joda. Neida.

Selvfølgelig skal du få lov å bo akkurat hvor du vil, og det er fint med både by og land, hand i hand, det skulle tatt seg ut med fem millioner innbyggere i Oslo, heh.

Det jeg mener er: hvis du er en av de mange unge voksne som har flyttet til Oslo for å studere eller jobbe, men fortsatt er folkeregistrert i en annen kommune, så synes jeg du skal melde flytting til der du faktisk bor.

Det er lokalvalg i år, nemlig. I lokalvalget skal du stemme i den kommunen du var registrert bosatt i den 30. juni samme år. Det betyr at du har noen måneder på å melde flytting hvis du vil stemme der du bor men er registrert et annet sted.

Lokalvalgene i Oslo har vært veldig jevne de par siste gangene. Likevel har vi nå hatt åtte år med Høyre/Frp-styre, noe som blant annet har ført til:
Dette er kun saker fra min egen hukommelse, og kun de av dem jeg klarte å finne kilder på. I tillegg kommer den ferske TT-skandalen og den såkalte sykehjemsskandalen. De kan visst dette med skandaler, vårt kjære byråd.

(For deg som ikke vet det: byrådet er byens «regjering» som består av byråder («ministre»), og bystyret er byens «storting». I tillegg har hver av bydelene i Oslo et bydelsstyre.)

Hvis du bor i Oslo, men ikke på papiret, så synes jeg du skal gjøre noe med det nå, og bidra til å gjøre høstens lokalvalg til en begynnelse på forandring i vår kjære hovedstad. Meld flytting her.

Uavhengig av hvor du bor; hva er dine lokalpolitiske hjertesaker?  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa