Granola; sunn kaloribombe

Da har jeg også prøvd meg på å lage sånn granola, en slags honningristet frokostblanding som er veldig god med yoghurt til. Den er full av kalorier, men også full av en hel masse sunne greier. Jeg fant flere oppskrifter på nettet, plukket ut det beste av de beste og lot meg til slutt styre av hva jeg hadde i huset og hva jeg fant på nærbutikken. Det lønner seg nok å gå på en såkalt «innvandrerbutikk» når du skal ha fatt i en del av disse ingrediensene.


«Oppskrift» (mengdemål er for pyser):

Havregryn. Jeg brukte omtrent en halv pakke.
En liten neve mandler, hakkes
En liten neve pecannøtter, hakkes
En liten neve gresskarkjerner
En dæsj sesamfrø
En dæsj solsikkefrø
Honning
Mørk sirup (Jeg tipper at jeg brukte mellom 1,5 og 2 dl til sammen av honning og sirup.)
En god splæsj smeltet smør eller nøytral olje
Kanel
En god klype salt!
En liten neve tørkede berberisbær (zereshk)*

Sett stekeovnen på 175 grader celcius  og gjør klar ei stor langpanne kledd med folie eller papir.

Bland havregryn, nøtter, frø og kjerner i en bolle sammen med kanel og salt. Tilsett honning, sirup og smør/olje. Det skal være akkurat så mye at alle gryn- og nøttebitene blir kledd i seigdigg, men ikke så mye at det blir seigdigg til overs sånn at det blir guffe i stedet for kornblanding. Hvis dette gjør deg usikker, kan du sikkert finne en YouTube-video å se på. Det er i virkeligheten veldig enkelt.

Hell greiene i langpanna og spre blandingen godt utover. Stek den midt i ovnen i 20-30 minutter, til den blir passe brun. (Den på bildet er stekt i 25.) Noen sier at man må røre i den underveis. Det gjorde ikke jeg, og jeg overlevde. Det ble noen større, klumpete biter, men det er akkurat sånn jeg liker det.

Når blandingen er helt avkjølt kan du blande i bærene. *Berberisbær er små, røde bær som er veldig syrlige, hvilket gjør seg veldig godt i denne kraftige kornblandingen. De er også veldig rike på c-vitamin. Berberisbær er vanskelige å plukke, og mange steder i verden brukes de ikke som mat. Men i Iran er de mat, så let i en butikk der folk med iransk familie handler, er mitt beste tips. I tørket versjon kaller iranerne dem for zereshk.

Hvis du virkelig ikke får tak i dem kan du prøve å finne noen andre tørkede bær eller frukter med frisk og syrlig smak.

Alle ingrediensene, bortsett fra kanskje havregryn, kan byttes ut med noe annet som ligner eller høres godt ut. Kom gjerne med tips i kommentarfeltet til hva som funker.

Kommentarer

  1. Dette var veldig godt med yoghurt på. Det var som om Honni Korn og Go'Morgen Yoghurt hadde funnet tonen og fått barn.

    SvarSlett
  2. Dette var veldig godt :P
    -Jeg skjønte fort at når det står upresise mengdemål som "en neve" og sånn, så betyr det "ganske mye".
    -Brukte mørk flytende blomsterhonning fra Zambia (kjøpt på krambua på Carl Berner) og den ble nesten en hybrid mellom honning og sirup, så da brukte jeg bare den. Veldig godt!
    -Zereshkbærene passet ypperlig, dem må man også ha mye av
    -Jeg heiv i linfrø også, passer veldig bra
    -Tror kanskje det er bedre med store havregryn enn små? Jeg brukte små (lettkokte) og de ble liksom litt borte.
    -Da jeg lagde det for andre gang unnlot jeg å dele nøttene noe særlig, de ble altfor borthakket første gang.
    -Bakepapir i langpanna var veldig lurt, lett å helle over i en boks etterpå
    -Både steketiden og temperaturen måtte nedjusteres i forhold til min ovn. 20 min på 160 holdt lenge på min komfyr
    -Var litt usikker på hvor tjukt laget kunne være i forma. Mitt ble ca 3 cm tykt, og da var det greit å røre en gang halvveis i steketida, så ikke det ble ujevnt stekt.
    -Samboeren min forvekslet Granolaen med frokostblanding og var mett helt til kvelds, så det er kanskje greit å heller bruke det som strøssel =)

    Takk for fin oppskrift, lett og lage var det også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, så bra :D

      Men «forveksle med frokostblanding» det ER jo en type frokostblanding, og jeg spiser den i store skåler med melk eller yoghurt oppå, altså :D Skjønner at du nok har oppjustert de nevene litt ja! ;) (Jeg brukte faktisk en håndfull (ikke en lukket knyttneve så klart) av det meste.)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa