Dagens sitat #7: August

Det er lenge siden jeg har postet «dagens sitat» (som stort sett er «dagens dikt» her hos meg, men sånn er det). Ble sittende å scrolle nedover de forrige innleggene i kategorien. Noen av dem er dikt som lå mitt hjerte nært da jeg var tenåring. Fint å oppdage at jeg fortsatt liker dem. Men i dag blir det en nyere (for meg) oppdagelse:
August er det mykeste myke jeg kjenner,
denne skjelvende streng mellom sommer og høst,
denne dugg av avskjed i mine hender.

Dette hemmelig milde innover jorden,
denne lyende stillhet:
Tal Herre, tal!
Dette lyset som hviler
på modningens høyde,
dveler
og synker mot visningens dal.

Disse kvelder da trær
er som skygger i skyggen.
Denne etterårsferd over sted og forstand.
Jeg har drømt at jeg seilte mot Evigheten,
og en kveld i august var den første
besynderlig duse kjenning av land.

Jeg vet midt i alt det jeg ikke vet:
August er det mykeste myke jeg kjenner,
myk som sorg og kjærlighet.
Einar Skjæraasen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi leve.

Hvor gammel jeg er

Matematikk overalt.