De som løp på barrikadene, og rosafluffykosemosekonkurranse

Mens jeg jakter på de gyldne 42195 meterne, må jeg tilbakelegge en god del tusen kjedelige treningsmetre. Jeg har funnet ut at podcaster kan være fint å ha med seg på turen. Jeg hører på alle mulige slags podcaster: språk, debatt, kultur, sex og samliv, men også noen treningsrelaterte noen.

Her om dagen hørte jeg denne episoden av det svenske programmet Upploppet. Den gjorde så sterkt inntrykk på meg at jeg på et tidspunkt begynte å grine mens jeg løp. Den handler om kvinner og løping.

Den ene delen er et intervju med Kathrine Switzer, som løp maraton i en tid der kvinner ikke fikk lov til å løpe langdistanseløp. (Hun meldte seg på med initialene sine, og ble nesten revet ut av løypa av en funksjonær.) Under trening fikk hun ting kastet etter seg og ble forsøkt presset ut av veien med bil. Langt ut på søttitallet (ja, NITTENsøttitallet) trodde man at kvinner ville få livmorfremfall og ødelegge kvinneligheten sin ved å løpe lengre distanser. Det første OL-maraton for kvinner ble avholdt i 1984.

Men nå, da. I 2013. Nå er vel alt likestilt og flott? Tja. I programmet snakker de også om hvordan mosjonsløp spesielt for kvinner skiller seg fra andre mosjonsløp. Jeg har selv deltatt i I Form-løpet og KK-mila her hjemme, og kan fortelle at dette er sant og ikke så rent lite provoserende.

Én ting er at kvinneløpene er pakket inn i rosa, man får goodiebags med sjampo i stedet for en medalje, og underholdningen på scenen består av flau fnising om pupper og rumper. Men i tillegg er kvinneløpene bygget rundt en tanke om at «det viktigste er ikke å vinne, men å delta». Det er vel og bra, det, de færreste deltar i løp med ambisjoner om å vinne hele greia, men i unisex-løp er likevel fokuset mer på tidtaking, å konkurrere mot seg selv, å teste kroppens grenser. I kvinneløpene skal man ha som mål å fullføre og ha det gøy.

Er det fortsatt ikke helt akseptert at kvinner skal være tøffe, utfordre grenser, svette, blø og slevje? Jeg tror vi ennå har en lang vei å gå. Løpe. Løpe hardt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa