Gympact: gamble på selvdisiplinen din

Jeg har testet ut en ny treningsapp: Gympact. Dette er ikke en app som hjelper deg i selve treningen din, men den kan hjelpe til å få deg ut på trening. Den gir deg nemlig penger hvis du trener, og tar penger fra deg hvis du lar være.

Når du registrerer deg i Gympact må du gi den kredittkortopplysningene dine. Disse vil bare bli brukt til å trekke deg et visst beløp for hver treningsøkt du misser. Dette beløpet legger du selv inn ved registrering. Den forhåndsutfylte standarden er ti dollar.

Du forteller appen hvor mange ganger i uka du har tenkt å trene. Klarer du målet, mottar du noen få dollar som belønning. En symbolsk sum i utgangspunktet, men om du sparer i noen uker eller måneder kan du plutselig kjøpe deg noe fint på eBay.

For å bevise at du trener, må du enten bruke telefonens GPS til å sjekke inn på et verifisert treningssenter å bli der minst en halvtime, eller logge en joggetur med Runkeeper på telefonen.

Alle SATS-senterne jeg trener på er allerede listet som verifiserte treningssentere i Gympact. Jeg har ikke sjekket med svømmehallen min ennå, men svømmehaller skal i alle fall være gyldige, og om du oppdager et treningssted som ikke er listet kan du sende en e-post til Gympact-teamet. Gympact registrerer ikke hjemmetrening. iPhone-appen kan nå også registrere hjemmetrening via akselerometer.

Du kan ta pause fra «pakten» din hvis du sier fra uka før. Hvis du blir syk midt i ei treningsuke og ikke klarer å fullføre, trengs en legeerklæring for at Gympact ikke skal trekke penger fra deg. (En Runkeeper-logget aktivitet trenger bare å holde 2 miles per hour (ca. 3,2 kilometer i timen), så hvis du blir forkjølet men orker en rolig spasertur kan det redde deg.)

Belønningen din får du fra lommene til alle dem som ikke klarte treningsmålet sitt. Hvordan belønningen beregnes kan du lese om her. Dermed fungerer tjenesten bare så lenge det er noen slappfisker registrert, men det er det visst også om jeg skal tro det jeg leser rundt omkring på Internett.

Belønningen kan taes ut av deg når du har nådd ti dollar, noe som tar noen uker avhengig av hvor mange dager du trener og hvor mange som har blitt trukket den uka.

Dette er nok definitivt ikke en app for alle. Men om du virkelig har tenkt å trene regelmessig og liker en ekstra spark i rumpa, kan du teste den ut. Jeg klarte meg gjennom første uka, i alle fall, og har begynt å fantasere om noe totalt ufornuftig jeg kan spare gympengene mine til. Ville du ha våget å sette penger på treningsuka di? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa