Bli smart på fem minutter

Som tidligere nevnt har jeg begynt å høre en del på podcaster mens jeg løper. Jeg hører på alt fra Språkteigen til ultraamerikanske løpe-magasiner, men favorittene mine er korte podcaster som jeg lærer noe av. I det siste har jeg for eksempel lært hvordan MPEG-komprimering virker og hvorfor nesten alle mannlige pattedyr (unntatt mus) har brystvorter.

Mange av disse podcastene varer bare noen få minutter, så du kan høre på en eller to på t-banen mellom Tøyen og Majorstua (eller mens du sykler grusveien bort til nabogården), og bli litt mer kunnskapsrik på veien. (Kunnskapsrik er ikke helt det samme som smart, men litt tabloide overskrifter må det være lov å ha.)

Sjekk ut

TED talks audio podcast
BrainStuff podcast
More or Less: Behind the Stats

(Hvis du har litt bedre tid, sjekk ut alle de andre podcastene fra HowStuffWorks eller Guardian audio edition!)

Jeg bruker PocketCasts til å abonnere på og spille av podcaster på telefonen min.

Har du noen podcasttips til meg, så fyr løs nedenfor!

Kommentarer

  1. Jeg skjønner jo ikke dette her med podcast, men på The Moth Hour forteller de iallefall fantastiske historier. Kanskje ikke så mye å lære av, men mye å le av og gråte av og bli underholdt av. Forhåpentligvis finnes det i et format som funker for deg (her er en link direkte til en av episodene: http://themoth.org/posts/episodes/episode-0901 (nå har jeg tårer i øynene bare fordi jeg så tittelen på Anthony Griffiths The Best of Times, The Worst of Times-historie. Det er noe av det tristeste jeg har hørt på lenge)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa