Hvordan bestille custom converse til Norge

Jeg hater shopping på gamlemåten, men er ganske glad i den typen handling som foregår på nettet. Dessuten har jeg hatt en selvpålagt tre måneders shoppestopp som snart er over, og jeg trenger nye sko. Derfor har jeg forsket litt på hvordan man kan bestille et par egendesignede converse-sko hjem til Norge. Det er ikke så lett, men det går.

Hvis du skal bestille fra den amerikanske siden, må du ikke bare ha en adresse i USA som skoene blir sendt til, du må også ha en amerikansk PayPal-konto eller et amerikansk kredittkort for å få lov til å betale! Det har vel de færreste av oss. På den britiske siden, derimot, kan du betale med et norsk betalingsmiddel, selv om de heller ikke sender til utlandet.

Den enkleste måten å løse det på er å ha en venn som bor i Storbritannia som kan ta i mot pakken for deg. Hvis du ikke har det, kan du bruke et videresendingsfirma som for eksempel Forward2me. Disse kan ta imot pakken for deg på sin pakkesentral i England og sende den hjem til deg.



Det blir selvfølgelig ikke billige sko ut av dette. For eksempelet øverst må du ut med omtrent:

£60 for skoene
£9 for frakt innen Storbritannia
£2 i registreringsavgift hos Forward2me
£27 i sending til Norge

til sammen £98 = med dagens gunstige kurs 875 norske kroner (+ MVA antakeligvis (hvis du i stedet får pakken sendt via en venn  kan du sikkert få hin til å merke pakken som gave og komme deg under tollradaren*... Dessuten sparer du mye på frakten hvis du er så heldig å ha kontaktene i orden.)) Hvis flere i vennegjengen går sammen og bestiller mange par, kan dere sikkert også spare en del i frakt. Dette har jeg ikke sjekket de nøyaktige tallene på.

*Jeg oppfordrer egentlig ikke til lovbrudd, men alle er vel enige om at den 200-kroners-tollgrensa fra 70-tallet er noe drit?

Converse-sko er noen av de skoene som holder lengst på mine føtter (jeg sliter ellers ut sko over en lav... eh, sko), så jeg synes ikke ni hundre spenn pluss minus er helt urimelig for et par helt unike stykker fottøy. Du får til og med navnet ditt brodert på dem!

Synes du jeg skal bestille de øverste, de nederste eller de med Batman-motiv?

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa