RICE er nå POLICE

Folk som har trent litt kjenner kanskje til huskeregelen RICE ved akutte skader:

Rest (hvile)
Ice (is)
Compression (kompresjon)
Elevation (elevasjon, løft kroppsdelen til en høyere posisjon enn hjertet)

Ved en tilfeldighet har jeg kommet over at RICE (eller PRICE) nå regnes som utdatert av flere. Den nye regelen er POLICE:

Protection (beskyttelse, eliminer mulighet for forverring eller flere skader)
Optimal (optimal)
Loading (belastning)
Ice
Compression
Elevation

Dette er interessant, fordi det sier at hvile ikke er roten til alt godt. Umiddelbart etter skaden kan det være lurt å hvile, men å komme i lett aktivitet etterhvert er ofte essensielt for at skadestedet får en god opptrening og blir motstandsdyktig mot nye skader. En forstuet ankel som kun får hvile i hele helingsperioden kan så vidt jeg har forstått (dette er annenhåndsinformasjon, jeg er ingen medisiner!) gro til med lengre, løsere leddbånd som gjør ankelen svak og skadeutsatt.

Men! Optimal belastning kan bety så mangt, og vil være ulikt fra skade til skade. For noen skader kan det være det samme som fullstendig hvile. Start med hvile. Ikke gjør noe som gjør veldig vondt eller blir vondere etterhvert. En lett gåtur rundt huset kan være en start. Lytt til kroppen.

Til slutt: mange smeller på en ispose og det er det. Jeg mener at kompresjonsdelen er minst like viktig,og det kan gjerne gjøres samtidig. Legg en ispose på skadestedet (gjerne med noe tøy mellom den og huden) og finn noe du kan surre stramt rundt begge deler. En bandasje, eller kanskje et klesplagg? Har du ikke ispose, kan du dynke nevnte klesplagg i iskaldt vann fra springen og få til en 2-i-1-løsning. Ikke surr så stramt at du stopper blodtilførselen, da. Etter nedisinga kan en elastisk støttebandasje være tingen.

Lykke til!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi leve.

Hvor gammel jeg er

Matematikk overalt.