Kunnskapstørst

Jeg har en hel rekke mer og mindre sære personlighetstrekk, og de fleste godtar jeg uten problemer at ikke alle deler. Men det er én type mennesker jeg virkelig ikke forstår. Det er mennesker uten kunnskapstørst.

Jeg innser at de som aldri har googlet douchebag etter å ha sett amerikanske tv-serier for å finne ut hva det egentlig betyr, de som reiser på storbyferie uten å undersøke hvor mange mennesker som bor i den byen og de som trekker på skuldrene når noen forteller om Mpemba-effekten ikke selv mener de har kjedelige liv, men... Selv hadde jeg gått til grunne uten nysgjerrigheten på verden og lysten til å lære. Du kan kalle meg nerd, men jeg fatter ikke hvordan det er mulig å slå seg til ro med å ikke vite.

Er det skolevesenet vårt som tar bort lærelysten, er det de glansede kvinnemagasinene som lobotomerer oss, eller er noen rett og slett født sånn?

Bildet under er tatt i et museum for optiske illusjoner i Edinburgh og er ikke manipulert.


Jeg vet heldigvis hvordan denne effekten oppsto. Hvis ikke hadde jeg jo blitt sprø! (Du kan trykke på pilene som dukker opp når du beveger musa over bildet for å se flere bilder fra Flickr-strømmen min — på begge sider av dette bildet ligger flere bilder fra samme sted.)

PS. I det jeg skriver dette sitter kjæresten min ved siden av og ser på en serie YouTube-videoer om hvordan strikkemaskiner virker. Jeg er i alle fall ikke helt alene i verden :-D

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa