Likestilling er mer enn å slippe å bli tvangsgiftet

Likestillingsministeren vår vil ikke gå i 8. mars-tog, og drar den gamle remsa om at de røde rødstrømpene burde være mer opptatt av tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.

Sukk.

Vi er kanskje til tider uenige om hvordan tvangsekteskap bør bekjempes, men vi er selvfølgelig alle enige om at det må det! Både den forrige og denne regjeringen satte i gang egne tiltak mot tvangsekteskap, og forhåpentligvis kommer enda fler.

Det er bare det at jeg har ikke tenkt å sette meg ned og være fornøyd når ingen lenger kjønnslemlestelses eller tvangsgiftes. Jeg har ikke tenkt å være fornøyd med «den norske kulturen» bare fordi det finnes dem som har det verre.

Det er fortsatt ikke likelønn her i landet. Mye av lønnsgapet skyldes at typiske kvinneyrker verdsettes lavere, og det i seg selv er et problem. Det er både hardt, belastende og veldig samfunnsnyttig å være sykepleier. Vi burde sette mer pris på det.

Vi har jo lovfestet lik lønn for «likt arbeid eller arbeid av lik verdi», men det er ofte vanskelig å ta noen på dette med mindre det er snakk om identiske stillingsbeskrivelser og cv-er. I min bransje, skuespillerbransjen, tjener menn og kvinner ikke likt.

Ikke nok med det. Jeg kommer ikke til å være fornøyd før menns tilknytning til sine barn ses på som like selvfølgelig som kvinners. (Helt konkret ønsker jeg blant annet tredeling av permisjonstid.)

Jeg kommer ikke til å være fornøyd før vi slutter å si «æsj» om helt selvsagte, naturlige ting ved kvinnekroppen. For eksempel hår (det kan vokse hår på stortærne! Rundt brystvortene! I rumpa! Deal with it!), mensen, aldersforandringer, at pupper kan brukes som matstasjon og at det ikke alltid passer å amme i et hemmelig avlukke.

Jeg kommer ikke til å gi meg før vi slutter å behandle gutte- og jentebarn etter faste maler. Og nei, det betyr ikke at jeg mener at alle skal være like, at jenter ikke skal få gå i rosa kjole, at gutter ikke skal få lov til å snekre trehytte. Jeg vil at alle skal ha muligheten til å velge, og gjerne utenfor en binær definisjon av kjønn.

Superflott at du vil sloss for de svakeste, likestillingsminister, men jeg synes faktisk du burde ha høyere ambisjoner enn et minimum av menneskerettigheter.

(I dette innlegget kunne det sikkert vært mange flere lenker, men jeg er lat og blogger fra mobil.)

Kommentarer

  1. Jeg begynner å bli veldig lei hersketeknikken som går på å degradere viktig arbeid fordi det finnes andre viktige saker.

    Jeg er lei av at det er innafor å henge ut feminister og alt som har med kvinnekamp å gjøre. Hadde noen formulert seg slik om det var snakk om å kjempe for norske barns beste - at vi heller burde fokusere på barn i Afrika som sulter i hjel?

    Det verste, synes jeg, er de som faktisk ikke bidrar, men likevel skal sitte på sin høye hest og kritisere andres tiltak og innsats, og fortelle at det er egoistisk og ikke godt nok. Ikke kom her og tro du er et godt menneske fordi du er engasjert og aktiv innenfor kvinnekamp/dyrevern/miljøvern/menneskerettigheter osv.

    Leste denne i går: Gratulerer, Sylvi.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa