Dramadamehverdag

(Både dette og forrige innlegg er et resultat av at jeg heller prøver å lage et blogginnlegg når jeg oppdager at jeg er i ferd med å skrive en Facebook-status på mer enn tre avsnitt.)

Jeg sitter og bearbeider musikalmanuset Ungen til en gruppe med tolv fjortenårige jenter som jeg instruerer. Det er krevende, men jeg oppdager hvor stor fordel det er å jobbe med stoff jeg liker godt sjøl!

Flere oppdagelser:

Stykket gir like mye mening om man bare stryker alle scenene med Julius i. Det er damene som driver handlingen fremover.

Man må tenke ganske mye når man velger å gi et såpass voksent stykke til barn. Jeg sensurerer ikke så veldig mye av det som har med forhold og seksualitet å gjøre, selv om jeg instinktivt vil styre unna referansene til prostitusjon. Det plager meg ikke å vite at fjortenåringer godt vet hvordan barn blir til (og kanskje er på god vei mot å utforske en del på egenhånd).

Derimot har jeg store problemer men de delene av stykket som omhandler fyll og rus. Det kan godt hende noen av elevene mine vet hvordan det kjennes å være full, men det liker jeg ikke å tenke på. Jeg vil gi dem et samfunn der alkohol ikke nødvendigvis er den ubestridte normen. Samtidig synes jeg jo det er tåpelig når folk skriver om eventyret om Askeladden og de gode hjelperne til å ha en karakter som er så safttørst at han kan drikke hele kongens lager av rød saft...

Håper jeg klarer å balansere det, så de kloke ungdommene mine får nok å bite i, men ingen skader på sjela, haha!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa