De aller kuleste tingene på bryllupsreise


  • At jeg, som i årevis har hatt lyst til å lære meg russisk, men har null selvdisiplin, oppdaget at noen få grunnleggende ord og fraser faktisk sitter og at jeg fikk bruk for dem. Noe av det første som skjedde var at jeg gjenkjente «nesten alle» ordene i en åttitallssang som ble spilt på radio i bilen som kjørte oss til hotellet. «Men,» tenkte jeg for meg selv, «husker jeg disse glosene riktig, synger han virkelig om epler på snø?» Jada, det gjør han.
  • Å se Vasilijkatedralen på ordentlig (det er verdens vakreste byggverk i følge meg) og lære den småartige historien om fyren den er oppkalt etter.
  • Museum of Soviet Arcade Machines
  • Bolshoiballetten. Live. Dyrt. Verdt det.
  • Cabaret Tropicana. Ikke like verdt det stive prisen som forrige punkt, men et veldig spesielt sted å besøke, særlig etter å ha vandret rundt i Centro Habana i noen dager.
  • Revolusjonsmuseet i Havana
  • Det øyeblikket i grottediskoteket i Trinidad da vi allerede hadde snakket masse om hvor likt hotellet vårt var Kellerman's og de spilte «I've Had The Time Of My Life» og Just Thomas løfta meg (ikke horisontalt over hodet riktignok, men hallo). (Seriøst. Hotellikheten var slående. Tror JT har bilder av oss som øver på dansetrinn i steintrappa.)
  • Den kvelden kveldsunderholdningen på nevnte hotell i stedet for det vante paljettsalsashowet var et masketeater om slaveriets historie!
  • Da strømmen ble borte et par timer fra utestedet i Trinidad, og vi fikk oppleve en virkelig unplugged-konsert i lyset fra telefonlommelykter.
  • Piña coladaen på restauranten ved Mural de la Prehistoria, som kom tykk, kremete og virgin — med romflaska ved siden av på bordet.
  • Den lokale sigarselgeren i en turistfattig del av Centro Habana som solgte sigarene sine i lokalvalutaen CUP i stedet for turistvalutaen CUC (her kan du lese mer om Cubas ulike valutaer). Vi hadde bare CUC og prøvde å kjøpe et par sigarer for noe sånt som en norsk femmer. Da nektet han å svindle oss, så han stakk til oss flere sigarer i stedet.
  • Da vi fikk en mail fra resorten i Mexico som vi hadde brukt en god porsjon av sparepenga våre på, med spørsmål om vi ville «oppgradere» til et bedre rom på et dårligere hotell i samme kjede, og vi pent takket nei. Ved ankomst til det opprinnelig bestilte hotellet var de nemlig fortsatt overbooket, og oppgraderte oss — på ordentlig denne gangen — til deres dobbelt så fancy (les: dobbelt så dyre) spahotell som på et tidspunkt har blitt rangert som verdens nest beste All Inclusive-resort. Du kan si vi var ganske fornøyde med å ha takket nei til det første tilbudet.
  • Å gjøre morgenyoga i en palapa på krokodillelagunen (ja, vi så krokodiller der).
  • Da David Bowie nettopp hadde dødd og vi øvde på salsatrinn på hotellrommet til det nye Bowie-albumet.
  • Da hotellet i New York, som vi forøvrig booket via Hotwire for å teste dette med å booke «hemmelig hotell», fant ut at vi var på bryllupsreise (vel, vi fortalte det) og sendte oss sjokoladejordbær og sprudlevin til rommet.
  • At Elphaba i Wicked på Broadway ble spilt av samme skuespiller som hadde rollen på West End da jeg så musikalen for første gang i London i 2012. I mellomtiden har hun altså satt rekord i å ha rollen lengst i England, hatt mamma-perm, og reist til USA.
De foregående punktene er sortert i kronologisk rekkefølge, og lista kunne godt vært dobbelt så lang, men jeg har redigert stramt. Nummer én aller kuleste ting på bryllupsreise var likevel...
  • Reisefølget
(Ja, jeg veit, aaaw/æsj.) Takk til alle som bidro til å gjøre dette mulig! Prosjekt for helgen er å redigere bilder og å legge ut anmeldelser på TripAdvisor. (Ikke alt vi gjorde var like superawesome, jeg ser på dere, Cancun flyplass og elendige Hop On/Hop Off-bussguider.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa