Dett i desa

Jeg har alltid irritert meg over folks utidige bruk av ordet influensa. Er du tett i nesa og har vondt i halsen i så stor grad at du er helt slått ut, ja da har du helt sikkert influensa.

Jeg har med tiden begynt å forstå årsaken. Dersom du innrømmer at du kun lider av lillebroren til influensa, forkjølelse, får du ingen sympati. Er du bare forkjølet, ja da kan du stille opp på jobb, male huset eller stille opp sosialt; en forkjølelse er liksom bare litt snufsing og hosting.

Feil! En hard forkjølelse kan gi deg både feber, hodepine og en ufattelig trøtt og utmattet kropp, i tillegg til at det slett ikke er gøy å miste stemmen, føle det som om man hoster opp innvollene sine, ha rennende øyne og ikke klare å puste gjennom nesen.

Forkjølelse er en sykdom, og det er lov å si at man er syk uten å måtte ty til influensa, selv om sistnevnte er en mye tøffere infeksjon.

Nå skal jeg tasse ut og kjøpe meg litt urtete, og sette meg i sofaen med skjerf rundt litegrann. (Etterpå må jeg på jobb.)

Snufs!

Kommentarer

  1. Jeg er faktisk aldri så syk som når jeg er forkjølet. Da må jeg i seng. Får jeg influensa, har jeg bare litt feber.

    SvarSlett
  2. God bedring, prinsesse
    *sympatitanker*

    SvarSlett
  3. Hill hill! NÅR ble liksom forkjøla en ikke-sykdom? Å være 'kjøla er noe av det versteste, faktisk. Man blir tett i hodet, snørra renner konstant, det er umulig å sove ordentlig - og umulig å være våken ordentlig. Deet er ikke lett å jobbe i det hele tatt.
    Pakk deg inn i pledd, stell pent med deg selv og bli frisk!

    SvarSlett
  4. Når du er forkjøla er det mest viktig å ta det med ro, så det ikke blir noe mere dritt ut av det.

    Når du har influensa er du sjuk, så da vurderes ikke jobb en gang.

    Forkjølelse sloss med samvittigheta, sjø.

    Betty

    SvarSlett
  5. når jeg er forkjøla, varer det 3 dager. jeg får en smule feber, hoste og tett nese. ubehagelig ja...

    den ene gangen jeg hadde influensa hadde jeg nesten 40 i feber i 2 uker og fikk hosteanfall i flere uker etterpå, av den typen som fikk tårene til å renne. enda mer ubehagelig...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa