Hva lurer tenåringer egentlig på om sex?

De glansede magsinene for ungdom har lenge blitt kritisert for å bidra til økt sexfokus i samfunnet, og utnytte sårbarheten til unge tenåringer. Til det siste sier de gjerne at "målgruppa vår er ikke unge jenter, men kvinner mellom atten og tredve". Det er pisspreik. Jeg kjenner i alle fall svært få kvinner over tyve som leser Mag eller Inside.

Så uttaler de som lager disse bladene at "ungdom lurer på sex, og vil lese om sex". Klart de gjør! Jeg slukte selv alt stoff jeg kom over av typen da jeg var fjorten. Men jeg ble sittende igjen med følelsen av at jeg fikk svar på en hel masse jeg ikke lurte på, og manglet svar på alt det andre.

Den første gangen jeg hadde en fortrolig samtale med flere andre om sex, var jeg nitten. Vi var en vennegjeng som kom inn på temaet av en eller annen grunn. Vi var vel omtrent ti stykker, jeg var yngst og den eldste var tredve, men jeg tror flere lærte noe nytt den kvelden.

Menn snakket etterhvert helt åpent om prestasjonsangst og usikkerhet, og jentene delte erfaringer med mensensex og sur underlivslukt.

Noen hadde alltid syntes det var nødvendig med en dusj både før og rett etter sex, og ble forbauset over at andre syntes det var helt greit å sove på den våte flekken. Noen hadde aldri i hele sitt liv hatt sex med noen med alt kroppshåret inntakt, mens andre syntes glattbarberte kjønn gav assosiasjoner til helt gale ting.

Vi var alvorlige og vi lo om hverandre, og resultatet ble vel at alle fikk bekreftet det vi hadde lurt på da vi var fjorten — det er normalt.

Ungdomsbladene lærer oss til stadighet ting som "hvordan suge en mann" og "hvordan få orgasmen til å nå nye høyder", men er det det tenåringer egentlig lurer på?

Personlig synes jeg at noen som i motsetning til magasinene tar både ungdom og mangfold på alvor, er NRK P3-programmet Juntafil. Her er ingenting for flaut eller ekkelt.

Sex selger. Men den selges som oftest som glamorøs, glinsende og stereotyp. Sex kan også være grisete, klissete, svett, hårete, ufullendt, keitete og langtekkelig.

Og herlig.

Det fortjener ungdom å få vite.

Kommentarer

  1. Jeg tror bare jeg sier Amen til det. Veldig fin post, jeg er helt sikker på at du har rett.

    SvarSlett
  2. Jeg må også si meg veldig enig her. For noen måneder siden drev jeg research til en ungdomsfilm jeg lager. I den forbindelse pløyde jeg igjennom alt jeg fant av ungdomsblader. Jeg ble ganske overrasket over hvor mye unge faktisk må leve opp til, og hvor glanset livet fremstilles. Jeg mener det oppriktig når jeg sier at jeg er glad min pubertetstid fant sted for 10 år siden...

    SvarSlett
  3. Hvor ble det egentlig av den der at "det er aller best å være naken sammen og slappe av"?

    SvarSlett
  4. Veldig bra skrevet!

    Jeg reagerer på også på at jeg synes bladene skriver så lite om det helt enkle, den sexen (jeg tror) folk flest har.

    Jeg tror det gjør folk veldig usikre når man fremstiller alt som så veldig normalt!

    SvarSlett
  5. Men!
    Hvordan suger jeg egentlig en mann?

    SvarSlett
  6. Anonym kommentar slettes. De som er ute etter tekniske sexinstruksjoner kan henvende seg til de omtalte bladene, daaaa :D Lykke til!

    SvarSlett
  7. Takk!! Endelig noen som har bekreftet det jeg alltid har hatt spørsmål om. Tror det er på tide å få jentegjengen inn på en skikkelig sexprat. Det magasinene skriver er vel for å få oppmerksomhet både fra de som kan mye om sex og de som er 14 år og sluker alt de kommer over. Skjønner de godt, jeg, klart man vil selge og tjene penger. Likevel er det ikke dette man trenger å lese om. Jeg tror at problemet med de enkle sexartiklene er at det er vanskelig å tro på fordi bladene skriver så mye annet shit. Jeg stoler hvertfall mye mer på hva venninner og kjente sier enn hva jeg leser i et blad.

    SvarSlett
  8. Enig med deg, Prinsesse! Og du skriver godt om viktige ting! Selv lærte jeg mye av å lese skjønnlitteratur.

    SvarSlett
  9. Det er egentlig ingen grense for hva folk lurer på, hverken om sex eller andre ting.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa