Kjøttkvern — livets gang

Dette innlegget er ikke så makabert som tittelen kanskje antyder.

Det handler om at jeg er blitt den stolte eier av en kjøkkenmaskin med kjøttkvern.

Bestemor på Dal, min mormor, skal flytte ut av huset jeg har feiret jul i hele livet, og inn i en såkalt omsorgsleilighet. I den forbindelse skal noe pakkes og mye gis bort.

I går var jeg på besøk for første gang på littforlenge, og dro altså hjem som den stolte eier av et par krystallysestaker, en blå og grønn vase, noen bøker og — en kjøttkvern.

Bestemor kan nemlig ikke kverne og bake så mye lenger, hun strikker ikke lenger sokker og har konvertert Agatha Christie-samlingen sin til lydbøker.

"Det er ikke så greit å bli gammel", sier bestemor.

Jeg føler at jeg må trøste henne.

"Det er ikke alltid så greit å være ung heller", sier jeg.

Kommentarer

  1. Litt vedmodig når livet tar ny vending på denne måten...slutten på noe, begynnelsen på noe annet. Jeg var med og hjalp til å rydde leiligheten hos "svigerfarmor" da hun ikke greide seg sjøl lenger. Hun var en gang hyperaktiv i diverse organisasjoner som historielaget, saniteten, var selvstendig næringsdrivende med egen brodeributikk - hun gikk milevis på ski, holdt familiemiddager og var levende opptatt av alt rundt seg. I dag er hun mye syk, glemmer mye, men blir tatt godt vare på på bosenteret.

    Vi fikk også en del gjenstander da vi var med og tømte leiligheten, og disse tingene holder de gode minnene i live.

    SvarSlett
  2. Si meg, handlet du på Mega i dag?

    SvarSlett
  3. Trine40: Godt poeng, tingene holder minnene i live... Og i dag har jeg kjøpt roser til vasen og laget brøddeig i kjøkkenmaskinen:)

    Iversen: Øh, nei, jeg handlet i dag som ofte ellers på Ica på Sandakersenteret... Men hvis du sikter til Mega på Tøyen var jeg der faktisk for et par uker siden da jeg skulle spise medisterkaker hos min venn Pål:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa