Lars fra Mars

Ok, overskriften er bare tull, men jeg tenkte jeg fikk prøve å være litt morsom, når Lars Mjøen (aka Gaus Dal) har bestemt seg for å være sutrete i stedet.

Det er litt uklart hva han egentlig prøver å si. Mener han for eksempel at menneskapte klimaendringer ikke er reelle, eller at det bare ikke er noe å gjøre ved? Og er det egentlig Ole Mathismoen eller politikerne han angriper? Her blir han visst ikke helt enig med seg selv.

© Lise Myhre / Distr. iblis@nemi.no

Det virker som han har inntatt en ganske uoriginal, om enn folkelig holdning: jeg vil ikke at tiltak for å redde miljøet skal berøre meg.

Så får han lov til å si det på en hel avisside fordi han er kjendis.
"Det norske samfunnet er faktisk gjennom de siste 100 år bokstavelig talt bygget på at vi har ren, billig og fornybar elektrisk kraft til oppvarming av våre hjem - og at vi kan kjøre bil mellom hjem og arbeidsplasser, skoler, sykehus og barnas aktiviteter."
Jeg visste ikke at samfunnet var så bygget opp rundt at vi alle sammen får kjørt barna på fotballtrening, men uansett er det upresist å si at dette har vært grunnmuren i samfunnet de siste hundre åra. Ved utgangen av 1911 — for mindre enn hundre år siden — fantes det for eksempel cirka 425 biler i Norge.
"Unge, utålmodige naturvernere blir tydeligvis ikke fornøyd før fly og biler forbys, vi bare har råd til å fyre i et rom av gangen i vinterhalvåret og havsutsikten er sperret av vindmøller som må skiftes ut hvert andre år på grunn av storm, nedising og rust."
Uff. Den ungdommen, den ungdommen. Jeg gleder meg til jeg blir ei desillusjonert gammel dame som ikke tror at det nytter, og derfor driter i å prøve.

Takk for alle de konstruktive forslagene du kommer med, forresten, Lars.

Tack och hej, leverpastej.

Kommentarer

  1. Hvem kunne vel visst at Mjøen var en FrP-er? Veldig enig med du.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa