Vakker ironi, og god jul!

Jeg har vært slapp, og til og med rømt landet i løpet av desember, noe som har den ukomfortable konsekvensen at jeg må hurtigshoppe julegaver på Oslo City i siste liten.

Inne på kjøpesenteret går og står folk som sild i tønne. Tusenlappene flyr. Syntetisk julemusikk dundrer ut av høytalerne.

Men utenfor, utenfor står en gammel mann med hodet bøyd og lua på den regnvåte asfalten. Han spiller spede toner på en billig blokkfløyte av plast. Dette er teksten til sangen han spiller:

«En krybbe var vuggen som ventet ham her,
det lille barn Jesus, vår frelser, så kjær.
Men stjernene lyste helt inn der han lå,
det lille barn Jesus, på leiet av strå.

Så enkelt og stille kom Gud til vår jord.
Så høyt er jeg elsket av Jesus, min bror.
Han kom fra Guds himmel, Gud selv var han lik,
men Jesus ble fattig, og jeg er blitt rik.»


God jul!

Kommentarer

  1. Så fint innlegg:) Håper du hadde en fin julefeiring.

    SvarSlett
  2. Nydelige ord, Lea.
    Klem og mere god jul.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa