Nordmenn har gullhår i si kollektive ræv

Jeg har snakket en del med folk fra andre land om dette med kollektivtrafikk. Selv om jeg selv mener at det bør bevilges enda mer penger til å ruste jernbanen grundig opp, at Ruter har tatt noen uheldige valg, og at de gamle togene i det innerste, mest skranglete av Øst-Europa er mer komfortable enn våre, så synes jeg vi sutrer lovlig mye noen ganger.

Dansker, tyskere, briter og polakker har nemlig alle hatt den samme reaksjonen — «Hæææ? Tuller du?» — når jeg forteller om hvor heldige vi er. Hvis et tog eller flere avganger på ei t-banelinje er innstilt, setter nemlig transportselskapet inn en erstatningsbuss, men ikke bare det: hvis busserstatning ikke er mulig, ikke bare ved innstilling men ved mer enn 20 minutters forsinkelse, får vi drosjeregningen dekket av transportselskapet!

Folkens, vi aner ikke hvor heldige vi er. Likevel sutrer vi når vi må stå i kø til nevnte gratisdrosjer. Mine utenlandske samtalepartnere har fortalt om ankomst med tog til nabobyen, der de har fått høre at det på grunn av været ikke vil gå flere tog den dagen, og at de som har tenkt seg tilbake igjen dermed bare kan glemme det! Hvem ropte hurra for privatisering?

Det hjelper kanskje ikke å tenke på dette neste gang du våkner av at kjøreledningen dundrer ned oppå taket av toget, men det er verdt å ha i bakhodet. God helg!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa