En som het —

(...og litt kjøleskapspoesi.)

(Dagens lydspor: Morrisey – You Are The Quarry)

Fantastisk ordspill, ikke sant? Denne posten er i all hemmelighet tilegnet en jeg ikke vil navngi (jfr. tidligere post, "mennesker jeg savner") og har derfor den mystiske tittelen en som het —.

Dagens innlegg skal likevel ikke handle så mye om ensomhet, eller om han som het —. Men ser du det tegnet? Det kalles for lang tankestrek, og du får det i de fleste programmer ved å trykke på [Alt+0151]; i Word også ved [Alt Gr+Num -], eller du kan programmere din egen hurtigtast. Jeg elsker det tegnet — det markerer liksom ikke bare en pause, men en lang, underfundig, spenningsfylt pause... føler jeg.

Stor var derfor sorgen da jeg kom over denne nettsiden, som skriver at ikke bare brukes lang tankestrek på amerikansk/engelsk; men ikke på norsk, det er heller ikke tilatt med — luft på hver side av den lange tankestreken, slik man har på den stygge, korte.

Korrekt bruk av favoritttegnet mitt er derfor: —Oh—dear! I'm fucking English!
På norsk brukes kort tankestrek [Alt+0150] og mellomrom: – Å – kjære! Jeg knuller engelskmenn! (Fritt oversatt. :) )

Mer om tegnsetting

Så til noe annet: Lek med ord – MagneticPoetry.com

Mitt resultat: (Jeg ble som vanlig lei av å lete etter ord jeg ikke fant, og måtte fikse litt på det i Photoshop i stedet.)

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa