Edinburgh Fringe 2017: alt eg såg
TORSDAG
Hopeless — Leyla Josephine ⚄
Spoken word/poesi med mening. Spilt inne i et bittelite lokale i et hotell, med bare litt svart molton som bakteppe og to minutters margin til forestillingene før og etter. Fringe minner meg alltid på hvor lite som skal til for å lage teater.
All We Ever Wanted Was Everything ⚅
Årets beste. En slags rockemusikal, med talte tekster i slampoesistil, som fulgte to personer født i 1987 i Hull gjennom fire tiår. Så jævlig bra håndverk, rørende, presist, energisk og vakkert.
FREDAG
And Then There Were None ⚂
Agatha Christie-dramatisering med et kompani av unge voksne. Så traust og tradisjonelt atte hjælp.
Rhapsodes ⚄
Improvisert Shakespeare, med intermessoer av improvisert Tsjekov, Pinter og Mamet, med andre ord skikkelig deilig teater- og språknerding.
Ingrid Oliver — Speech ⚄
Jeg kjenner Ingrid Oliver fra TV, og hun hadde en tøff og kul forestilling som egentlig var akkurat det jeg forventa.
Baby Wants Candy — The Complete Improvised Full Band Musical ⚃
Helt streit what it said on the label, men de surfer mye på rutine.
Folie a Deux ⚃
Synes de var bedre i fjor, men de er fine, og fokuserer mer på å lage historier og mindre på å lage punchlines enn mye impro jeg har sett hjemme.
LØRDAG
Adventurers Wanted — A 250-Hour Epic Tabletop Roleplaying Game ⚃
Ekte rollespill foran publikum! Sjarmerende og koselig! Litt mye sidekommentarer ute av karakter fra spillerne, mener jeg som har bakgrunn i teater og andre typer historiefortelling og minimal erfaring fra rollespill.
Alex Love — How to Win a Pub Quiz ⚃
Litt standup og litt ekte quiz. Underholdende, men ikke noe jeg vil huske for alltid.
2016 The Musical ⚁
Dessverre årets dårligste. Utøverne var ikke proffe nok, og selv om de ville mye, falt det sammen.
Jollyboat — Why do Nerds Suddenly Appear ⚃
To brødre med fjasete tekster til kjente og ukjente sanger. Det var gøy. Pluss for et fantastisk Harry Potter-kjærlighetsdikt, og et alvorsnummer midt i alt fjaset.
Whose Line is it Anyway? ⚃
Igjen, gamle improvisatører som surfer på rutine. Noen fine øyeblikk, en del humring. Vi var ikke imponert over språk-etterlikningene deres.
Bubble Show for Adults Only ⚄
Noe for meg! Men sikkert ikke for alle! Et ekte såpebobleburleskshow, med skills, dramaturgi og hud. Jeg digga det.
SØNDAG
The Remains of Tom Lehrer ⚄
Du veit Tom Lehrer? Ja? Denne forestillinga besto av en temmelig dyktig fyr, Adam Kay, som tolket sangene hans, og det var fint.
A Snowball's Chance in Hell ⚄
Dansk dansegreie med et slags stumfilmtema. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men det var fint.
Suspicious Minds ⚅
Et slags live radioteater, med live foley (lydeffekter, produsert med sandkasser, kålhoder og en hel haug andre ting). Elsket manus, elsket skuespillerne, elsket det.
The Lulu Show: Life on the Never-Never ⚄
Årets norske alibi på forestillingslista vår, Jeg er fan av Hilde Louise Asbjørnsen fra før (fy faen så rå hun var i Cabaret på Oslo Nye i år!) og ble ikke skuffa av dette. Pluss for Monty Python-referanse og fin engelsk oversettelse av Einar Roses «Orker ikke det.»
Søndag var vi forøvrig også på både utebrunsj, escape room og spilte brettspill på pub. En fullkommen dag!
Kommentarer
Legg inn en kommentar