Edinburgh Fringe 2017: alt eg såg

TORSDAG


Hopeless — Leyla Josephine ⚄ 
Spoken word/poesi med mening. Spilt inne i et bittelite lokale i et hotell, med bare litt svart molton som bakteppe og to minutters margin til forestillingene før og etter. Fringe minner meg alltid på hvor lite som skal til for å lage teater.

All We Ever Wanted Was Everything
Årets beste. En slags rockemusikal, med talte tekster i slampoesistil, som fulgte to personer født i 1987 i Hull gjennom fire tiår. Så jævlig bra håndverk, rørende, presist, energisk og vakkert.


FREDAG


And Then There Were None
Agatha Christie-dramatisering med et kompani av unge voksne. Så traust og tradisjonelt atte hjælp.

Rhapsodes
Improvisert Shakespeare, med intermessoer av improvisert Tsjekov, Pinter og Mamet, med andre ord skikkelig deilig teater- og språknerding.

Ingrid Oliver — Speech
Jeg kjenner Ingrid Oliver fra TV, og hun hadde en tøff og kul forestilling som egentlig var akkurat det jeg forventa.

Baby Wants Candy — The Complete Improvised Full Band Musical
Helt streit what it said on the label, men de surfer mye på rutine.

Folie a Deux
Synes de var bedre i fjor, men de er fine, og fokuserer mer på å lage historier og mindre på å lage punchlines enn mye impro jeg har sett hjemme.

LØRDAG


Adventurers Wanted — A 250-Hour Epic Tabletop Roleplaying Game
Ekte rollespill foran publikum! Sjarmerende og koselig! Litt mye sidekommentarer ute av karakter fra spillerne, mener jeg som har bakgrunn i teater og andre typer historiefortelling og minimal erfaring fra rollespill.

Alex Love — How to Win a Pub Quiz
Litt standup og litt ekte quiz. Underholdende, men ikke noe jeg vil huske for alltid.

2016 The Musical
Dessverre årets dårligste. Utøverne var ikke proffe nok, og selv om de ville mye, falt det sammen.

Jollyboat — Why do Nerds Suddenly Appear
To brødre med fjasete tekster til kjente og ukjente sanger. Det var gøy. Pluss for et fantastisk Harry Potter-kjærlighetsdikt, og et alvorsnummer midt i alt fjaset.

Whose Line is it Anyway?
Igjen, gamle improvisatører som surfer på rutine. Noen fine øyeblikk, en del humring. Vi var ikke imponert over språk-etterlikningene deres.

Bubble Show for Adults Only
Noe for meg! Men sikkert ikke for alle! Et ekte såpebobleburleskshow, med skills, dramaturgi og hud. Jeg digga det.

SØNDAG


The Remains of Tom Lehrer
Du veit Tom Lehrer? Ja? Denne forestillinga besto av en temmelig dyktig fyr, Adam Kay, som tolket sangene hans, og det var fint.

A Snowball's Chance in Hell
Dansk dansegreie med et slags stumfilmtema. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men det var fint.

Suspicious Minds
Et slags live radioteater, med live foley (lydeffekter, produsert med sandkasser, kålhoder og en hel haug andre ting). Elsket manus, elsket skuespillerne, elsket det.


The Lulu Show: Life on the Never-Never
Årets norske alibi på forestillingslista vår, Jeg er fan av Hilde Louise Asbjørnsen fra før (fy faen så rå hun var i Cabaret på Oslo Nye i år!) og ble ikke skuffa av dette. Pluss for Monty Python-referanse og fin engelsk oversettelse av Einar Roses «Orker ikke det.»


Søndag var vi forøvrig også på både utebrunsj, escape room og spilte brettspill på pub. En fullkommen dag!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa