Dagens sitat #3 + Et dikt av meg, 16 år

Av og til synes jeg at alle andre er flinkere enn meg til å få til ting, og at jeg aldri kommer meg videre. Da leser jeg dette verset fra diktet «Carry On» av Robert Servis.

«And so in the strife of the battle of life
It's easy to fight when you're winning;
It's easy to slave, and starve and be brave,
When the dawn of success is beginning.
But the man who can meet despair and defeat
With a cheer, there's the man of God's choosing;
The man who can fight to Heaven's own height
Is the man who can fight when he's losing.»

Inspirert av dette, skrev jeg for en del år siden et liknende dikt på norsk:

«Det fins folk som påstås sterke
Flinke, modige og tro
Men jeg mener du vil merke
Det trengs mer enn skrubbsår-blod

Det er mange som kan slite
Når de vet, det kan gå bra
Når de kun kan tape lite
Og får igjen for alt de ga

Han som sloss mot nederlaget
Helt alene for seg selv
Som har tapt det siste slaget
Men som kjemper likevel

Han er utvalgt av Vårherre
Ikke de som stred og vant
MOT er sjeldent her, dessverre
Det er sørgelig, men sant.»

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa