Natt, og denne evinnelige knullinga

(Nåja, ikke så mye knulling denne gangen, forresten.)

I dag (i går) har jeg vært på veien igjen, og spilt forestilling i Arendal! En enslig attpåklattforestilling til turnéen som ble avsluttet i mars. Jeg kom hjem for et kvarter siden, og får selvfølgelig ikke sove.

Jeg følger spent med på stemmene i leserundersøkelsen min, så fortsett å svare!

Mihoe, min Mihoe, er ikke så slem med menn, for en gangs skyld. (Hæ? Skal menn plutselig ha følelser må? Hæ?) Ja, jeg nevnte Agnar Mykle i min forrige post. Og til tross for det jeg skrev der er jeg enig med Mihoe — det er mange fine skildringer i den boka. Da jeg gikk på teaterskolen, jobbet jeg med følgende tekst som monolog (den er klippet fra to ulike steder i romanen):

"Det er som om han er spaltet i to personer; den ene konverserer smilende og høflig og leende, som en automat; den andre er fylt av fortvilelse over denne nytteløse farse. Han røker sigarett på sigarett, og blir sår og bitter og tørr i halsen; han er fylt av en lammende angst, og han vet ikke hvor denne angst skriver seg fra. Han vil så gjerne åpne seg for henne, hans ømhetstrang er så sterk at han kjenner hikst i mellomgulvet, men så kan han ikke, våger det ikke. Alt står på spill for ham, dette er det tyngste spill han noensinne har innlatt seg på. Inne i seg begynner han på en setning, han begynner om og om igjen, innvendig fråder han av raseri over seg selv; nu, sier han, nu lukker jeg øynene og sier det, nu, nu, en to tre, nu. Men han sier det ikke.

Jo, hennes stemme hadde vært vennlig. Men ikke noe mere. En venns stemme. Venn mot venn. Men bare venn. Det frykteligste av alt. Venn. Det fattigste av alt. Venn. Hvordan skal en mann være skapt, for at han skal kunne føle seg lykkelig over å være venn med verdens godeste og mest yndefulle pike? Bare venn?

En stund senere tenkte han: men om jeg brukte list? I krig og kjærlighet er jo alt tillatt? Om jeg under et eller annet påskudd fikk trukket henne så tett inntil meg, at jeg kunne forføre henne, overmanne henne, ta henne? Hvis bare en mann er listig nok, så lar da slikt seg gjøre, hvis man skal tro bøkene?

Han svelgte, og gav seg selv et blekt smil. List?, — tenkte han, jeg kan ikke bruke list. Jo, når det gjelder uvedkommende ting, ting som jeg ikke elsker. Jeg greide å få prutet ned prisen på en motorsykkel med femti kroner; der gjorde jeg et fremstøt. Men ikke når jeg elsker.

Og dessuten, om jeg vant henne med list, da ville jeg jo nettopp ikke oppnå det som er mitt hjertes innerste og såreste lengsel. La oss tenke oss, at jeg greide å voldta henne inne blant buskene. (Utenkelig; hennes vesens renhet har utslettet mitt kjønn; mitt kjønn eksisterer ikke i denne natt; men la oss tenke oss det.) Da ville jeg for en stakket stund ha besiddet hennes kropp; men hadde jeg hennes kjærlighet?

Den seier man oppnår ved list er det sikreste av alle nederlag."

For meg kunne dette utdraget like gjerne handlet om en kvinne som en mann. Dessuten er det jo skrevet i tredjeperson, så det blir mer en fortellemonolog enn en spillemonolog. Min tekstlærer, Kari Onstad, hjalp meg også veldig konstruktivt i mitt arbeid med teksten.

Andre derimot, reagerte voldsomt på at jeg ville jobbe med en "mannemonolog", og rådet meg til heller å prøve meg på frøken Julie eller noe slikt (en av de kvinnemonologene som auditionjuryer har sett ca en million ganger).

Jeg la teksten til side, og oppdaget den nå plutselig på PC'en min.

Jeg etterlyste kvinnestemmer i mitt forrige innlegg, men jeg mener fortsatt at vi ikke er så forskjellige som vi tror.

Fin tekst, ikke sant?

Hvis jeg husker riktig, står det i forordet til "Sangen om den røde rubin": Denne bok bør leses to ganger. Den har et budskap, også.

God natt!

Kommentarer

  1. Jeg er nok ikke så slem som jeg ser ut til :)

    Og en nydelig tekst! Og jeg tror jaggu jeg skal lese Mykle for tredje gang, begynner å bli ti år siden sist.

    SvarSlett
  2. Alle snakker om puling for tiden, betyr det at vi får for lite om saken sånn privat?

    Det heter seg jo at de som snakker mest om sex bedriver det minst....

    en ting til, wordverification ber meg om å taste "DOmmA"...

    SvarSlett
  3. Heter det det? Vel, jeg nekter å tro at verken Annekake, Mihoe, Esquil eller for den saks skyld Sexy Sadie skulle ha så store problemer med å få seg et nyp i den virkelige verden ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa