Og vinneren er...

Oj, så gøy å få så god respons på konkurransen i forrige post, selv om premien "bare" var heder og ære! Hyggelig at ikke leserne mine er så materialistiske... Dessuten er dere, viser det seg, deilig kunnskapsrike.

Tehme Melck og Sexy Sadie var begge nære ved å klare det, med henholdsvis åtte og syv rette, men vinneren er overlegen og har dermet gjort seg fortjent til skamløst rosende omtale.

Med ni riktige svar av ni mulige: Britt M!

Det er slett ikke vanskelig å reklamere for Britts blogg. Britt skriver nemlig lett og flytende, ofte om hverdagslige ting, men alltid om sånt det er lett å kjenne seg igjen i. Av en eller annen grunn blir jeg nesten alltid i godt humør av å lese Britts blogg, selv når ikke temaet i seg selv er det lystigste. Så — klikk avsted og les!

Her er løsningen:

1. Frida Kahlo
2. Elise Ottesen Jensen ("Ottar", grunnlegger av RFSU)
3. Lee Aaron
4. Madicken, skapt av Astrid Lindgren, her i Jonna Liljendahls skikkelse. (Noen vil kanskje mene at Pippi burde vært feministidolet. Av en eller annen grunn jeg aldri klart å identifisere meg med Pippi. Det er det samme med Hedda Gabler.)
5. Simone de Beauvoir
6. Egil Mannemums (selv om "en ung Hjorthen" var et glimrende forslag :D )
7. Joan Jett (Joan Jett and the Blackhearts er kjent med låtene "I love rock'n'roll" og "I don't give a damn 'bout my bad reputation", så det var Trivial Pursuit-stil over hintet til denne oppgaven...)
8. Jesus Kristus
9. Nemi Montoya, skapt av Lise Myhre.

(Mens jeg har holdt på å lenke til disse wikipedia-artiklene, ser jeg at ikke alle holder like høy kvalitet. Jeg har ikke tid til å sette meg ned med det selv akkurat nå, men du får jo litt grunnleggende informasjon, og resten får du ta med en klype salt...)

Kommentarer

  1. Så morsomt! :) Det er ikke så ofte jeg vinner heder og ære (eller noe som helst egentlig...) :)
    Jeg må få rette en stor takk til min ungdomsskolelærer, Eldbjørg, som puttet sufragettene på timeplanen og dermed tente en viss feminismeinteresse i et ungt sinn. Og takk til deg for morsom konkurranse! Jeg stemmer for flere...

    SvarSlett
  2. Gratulerer til Britt.

    SvarSlett
  3. oi, har nemi et etternavn, alt man kan lære her.

    jeg lurer på hvordan det gikk i herreklassen.

    btw, i løpet av ferien har jeg fått 1700 treff fra denne bloggen, kanskje spesielt fra et innlegg. så nå er du min nærmeste nabo :)

    SvarSlett
  4. ...og jeg eeeelsker spørreleker - bare det ikke det er sport som tema, da kommer jeg til kort.

    SvarSlett
  5. frida kahlo er min definitive nummer en. med simone de beauvoir på en god andre plass. on ne naît pas femme, on le devient!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa